Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
20.05.24 - klo:13:20

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Stats
43247 viestiä 2141 aihetta kirjoittanut 246 jäsentä
Uusin jäsen: mattp
Haku:     Tarkempi haku
* Etusivu Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy
+  Munkkiliiga
|-+  Pääkokonaisuudet
| |-+  Kulmanurkkaus
| | |-+  Inttikeskustelua
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
äänestys
Kysymys: oletko käynyt??
Kyllä, ja olen sotamies - 2 (4.2%)
Kyllä, ja olen korpraali - 0 (0%)
Kyllä, ja olen alikersanti - 0 (0%)
Kyllä, ja olen kersantti - 0 (0%)
Kyllä, ja olen korkeampi aliupseeri - 1 (2.1%)
Kyllä, ja olen vänrikki - 1 (2.1%)
Kyllä, ja olen korkeampi upseeri - 1 (2.1%)
Olen parasta aikaa - 3 (6.3%)
En ole viel, mutta ajattelin mennä - 20 (41.7%)
En ole, menen sivariin - 1 (2.1%)
En ole, olen totaalikieltäytyjä - 2 (4.2%)
en ole, C:n paperit - 5 (10.4%)
En tiedä vielä mitä teen - 12 (25%)
äänestäjiä yhteensä: 38

Sivuja: 1 2 3 [4] Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Inttikeskustelua  (Luettu 11286 kertaa)
pallosalama
F.L

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 750


PC ♥


Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #45 : 08.05.13 - klo:15:31 »

Nostetaanpa tätä ketjua hieman.
(tässä enempi armeijan arvostelua kuin niinkään pelkästään intin)
Henkilökohtaisesti(pasifistin, totaalin ja realistin näkökulmasta) en näe sodan uhkaa lähitulevaisuudessa merkittävänä. Suomessa ei ole veden lisäksi erityisesti luonnonvaroja, joitten takia tänne tultaisiin valloitusmielessä. Strategisestikkaan emme ole erityisen tärkeällä paikalla. Venäjän vieressäolo tietenkin aiheuttaa vaaran että suomen kautta mentäisiin suuntaan tai toiseen, mutta tämäkin on varsin epärealistinen ajatus nykyaikaisten aseiden aikakaudella.

Suomessa asevelvollisuus-instituutio on auttamatta vanhanaikainen, niin yleismaailmallisestikkin kuin länsimaisessa hyvinvointivaltiossa.
Näkökulma, että armeijan tarkoitus olisi mm. opettaa yhteistyötä, kurinalaisuutta ja käyttäytymistä, on mielestäni virheellinen. Nämä asiat tulisi oppia jo kotona/koulussa, ei enää täysi-ikäisyyden partaalla.

Lainaus käyttäjältä: roeeelqv
Armeijan tarkoitus ei ole sotiminen
Ajatuksena työpalvelus aikuistumisen tienoilla ei ole huono. Mutta armeija toteuttaa tätä huonosti. Ensinnäkin kyseessä on vain miehiä koskeva pakote muuten tasa-arvoisessa maassa. Toisena armeija sinällään ei ole erityisen hyödyllinen yhteiskunnalle [rauhan aikana], mitä esimerkiksi sivarit ovat tehdessään työtä. Minun mielestäni asiaa tulisi siis uudistaa näin: Armeijan tilalle tulisi sekä miehille että naisille pakollinen työpalvelus tietyssä iässä, jolla voitaisiin harjottaa ihmisiä työelämään.
Armeija puolestaan muutettaisiin ammattimaiseksi, jolloin sekä armeijasta saataisiin tehokkaampi yksikkö ja turhat miestyötunnit intin muodossa saataisiin poistumaan.

Sitten enempi armeijan hyödyllisyydestä nykyisessä tilanteessamme.
Nykymaailmassa suurin uhka lienee yksittäiset "roistovaltiot"/ei-alistettavat järjestelmät, jotka terrorisoivat eri puolilla maapalloa. Jolloin uhat ovat enempikin paikallisia, eivät maailmanlaajuisia. Suomen lähistöllä tällaisia valtioita ei ole, joten niitä ei tarvitse pelätä.
Entäpä sitten muut skenaariot?

Jos WW3/muuntyyppistä kansainvälistä konfliktia tapahtuisi, olisi mahdollista että lähinnä lapin kautta Venäjä lähtisi skandinaviaan. Suomi sinällään ei todennäköisesti kärsisi massiivisia tappioita, ei ainakaan ellei viivytyssota pakottaisi käytettävän tehokkaampia aseita.
Yksi nopean valloituksen esimerkki voisi olla taktinen EMP-hyökkäys jolla lamautettaisiin elektroniikkaan perustuva puolustus, ja tämän jälkeen pikainen läpimarssi.

Ja sitten se epätodennäköisin: Täysimittainen ydinsota? Suomi on sinällään varsin vaaraton maa tässä suhteessa, suurimmat ongelmat mitä suomelle voisi koitua olisivat todennäköisesti venäjältä tuulen mukana/muuten kantautuvat laskeumat. Suomella ei muuten olisi juuri hätää kunhan pysyisi puolueettomana.

Ja tässä ajatukseni yhteentiivistettyinä:
Intti on vanhentunut ja epätasa-arvoinen miestyötuntien hukkareikä. Armeijaan kuluu suhteettoman paljon rahaa hyötyyn nähden. Vaara, että suomi joutuisi vakavaan sotaan on varsin olematon, ja jos näin kävisi ei vastarinnasta olisi juurikaan hyötyä.

Ja lopuksi vielä abstrakti ajatus: Jos armeijaan tahdotaan käyttää niin paljon rahaa, niin minkätakia ei voitaisi saman tien rakentaa suomelle ydinpelotetta? Suomessa on tarvittava osaaminen, teknologia ja ydinvoimaa. (Realisti: Jos näin tehtäisiin, suomi olisikin yllättäen uhka johon saatettaisiin käyttää paljonkin voimaa, eli ei kannata)
tallennettu

(Megazone)Saa pistää ratioo paremmaks Hymyilee
Lainaus käyttäjältä: Stephen King
Tietenkin! Owen ajatteli. Tuo käy järkeen. Hän sai puhelun pistooliin. Sitähän sattuu vähän väliä.Unensieppaaja, sivu 415
Lainaus käyttäjältä: Crayak
There must be a game. If there is no game there is nothing for me.
[22:48] <@Adju> oon robotti
Sieni is unstoppable!
<heni1> etkö oikeesti tee mutuaa kun pelaa tätät
<Tengsinge> pallo-salama on ehkä huumorintajusin henkilö täälä
<mcboxerjr> sit voi vessan hytis kans
1986 - No brave new world, no brave new world.
2000 - A brave new world, in a brave new world

jeu de voyance gratuit tarot forum voyance gratuite immediate voyance question gratuite voyance par tarot gratuit chat voyance gratuite voyance gratuite sms voyance avenir question gratuite voyance par tchat entierement gratuite jeux de voyance amour gratuit voyances gratuite ici voyance amoureuse gratuite voyance gratuite amour sans inscription claire voyance gratuite tchat gratuit voyance premiere voyance gratuite par telephone voyance gratuite tarot de l'amour voyance 100 gratuite en ligne voyance arabe gratuite en ligne site voyance gratuit voyance gratuite posez votre question voyance premiere consultation gratuite telephone voyance gratuite en ligne chat
guikkaa
SatQ

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 151


Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #46 : 20.06.13 - klo:15:42 »

Löysinpäs jännän aiheen täältä.

Mutta siis itse olen "vasta" 16 vuotias (melkein 17) ja kutsunnat edessä vajaan kahden vuoden kuluttua ja itse aion armeijaan mennä. Itse koen armeijaan menon olevan eräänlainen kunnia jo veteraanejakin ajatellen. Minulle on ollut jo ihan pikku mukulasta asti selvää, että menen armeijaan.

Pallosalama kerroit että armeija pitäisi lopettaa, minusta ei missään nimessä. Kerroit että kuria pitäisi oppia kotona. Tämähän ei todeudu nykypäivänä , kun vekarat saa kaiken mitä haluaa. Armeijassa jokaikinen mies opppii kuria, järjestelmällisyyttä ja kohottaa peruskuntoa mikä on hienoa , täällä yhdessä euroopan lihavimmassa maassa.

Ja jos armeija nyt lopetettaisi ja tilalle otettaisi palkka-armeija tulisi se maksamaan enemmän kuin nykyinen järjestelmä. Mikäli sota joskus syttyisi , kipittäisi Suomi aika nopeasti Nato:n jäseneksi. Ainoa asia jota en oikein ymmärrä on tuo täysinkieltäytyjien vankilareissu , vaikka taitaa olla vain joku avovankila/nilkkapanta rangaistus.
tallennettu

.
!HHH!
ALKO

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 152



Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #47 : 07.07.13 - klo:21:35 »

Juuri tuli verettyä pää kaljuks... Huomenna lähtö kajaaniin kainuun prikaattiin astun palvelukseen klo 16. Son moro vaan. Hymyilee leve&#228;sti
tallennettu
Glowzor
ALKO

Poissa Poissa

Sukupuoli: nainen
Viestejä: 319


Je vois tout.


Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #48 : 07.07.13 - klo:21:37 »

Juuri tuli verettyä pää kaljuks... Huomenna lähtö kajaaniin kainuun prikaattiin astun palvelukseen klo 16. Son moro vaan. Hymyilee leve&#228;sti
Ja minust tulee inttileski Vaikenee
tallennettu

♠ ALKO ♠
► I'll be your scapegoat, I'll be your saviour. I'm the better of two evils.
Velo
Vieras
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #49 : 07.07.13 - klo:22:17 »

Herätetään henkiin kysymyksellä: Asevelvollisuus myös naisille, kyllä vai ei ja miksi? Lukenu juttuu että tollasta alotteenpoikasta liikkeellä et akatki armeijaan...
tallennettu
pinkset
Naiset

Poissa Poissa

Viestejä: 83



Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #50 : 07.07.13 - klo:22:24 »

Herätetään henkiin kysymyksellä: Asevelvollisuus myös naisille, kyllä vai ei ja miksi? Lukenu juttuu että tollasta alotteenpoikasta liikkeellä et akatki armeijaan...

Aikalailla naurettava ajatus. Ite oon sitä mieltä, et asevelvollisuus on vaa vanha, jäänyt "tapa" suomalaisille, eikä se hyödytä yhteiskuntaa mitenkään. Se et naiset kiskotaa mukaan hommaan on jo aika kovan luokan läppä.
tallennettu

6/5
Velo
Vieras
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #51 : 07.07.13 - klo:22:31 »

Suht samaa mieltä Pinks, ettei akkoja armeijaan pidä. Mutta kuten aiemmin ketjussa pohdin niin ns. "lottakoulutus" vois toki naisille olla, että jos sota tuliskin joskus maailmas niin naiset vois taasen huoltaa varusteita ja haavoittuneita... Tosin udkon että sodankäynti kävis lähinnä verkossa... Tietoyhteydet vakoiluun ja tärkeet sivustot/tietokannat nurin niin alkaa tapahtumaan.
tallennettu
Extra
F.L

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 239



Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #52 : 07.07.13 - klo:22:33 »

Kysely ei ota huomioon ulkomaalaisia Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee Itkee
tallennettu

2. Extraordinary
Turun komein maahanmuuttaja
-B
pinkset
Naiset

Poissa Poissa

Viestejä: 83



Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #53 : 07.07.13 - klo:22:48 »

jep. myötätuntoo ählämeille
tallennettu

6/5
Pää
Jäsen

Poissa Poissa

Viestejä: 1


Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #54 : 08.07.13 - klo:13:40 »

Sinne meni uudet alokkaat. Itsehän kävin sotimassa I/13 parikaapeli perseessä ja puhelin kädessä.

ps. vittu unohdin mun vanhan nickin passun
tallennettu
hellfish
Jäsen

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8



Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #55 : 14.07.13 - klo:14:31 »

Noniin elikkäs Lapin Lennoston sotilaspoliisijoukkueen miehistössä palvelin. saapumiserää 1/13, juuri kotiuduin 18.9 korpraalina. Kokemuksen hyvä ja paska samaan aikaan. Varsinkin kun on tiivis pieni porukka minkä kanssa on jokapäivä tekemisissä niin kyllä siinä pakostaki lähentyy. Oli paljon juttuja joista siellä ei pitänyt mutta niihinkin tottuu.

Itse olisin voinut olla kauemmin kuin 9kk, mutta VAIN ja ainoastaan samalla porukalla mikä meillä tuolla oli.

AAMUJA!
« Viimeksi muokattu: 21.09.13 - klo:14:21 kirjoittanut hellfish » tallennettu

~Essuntassun ylös ja alas ja seiniäpäin~

Dig1tal@Qnet
WäZ
Nokka

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 688



Profiili
Vs: Inttikeskustelua
« Vastaus #56 : 21.07.13 - klo:00:13 »

Veli sanoo että kaameeta vittuilua koko homma. Itte sinne silti rehaudun.
tallennettu

Ime sinä poika soiroa en oo tulossa sun pariks
Sivuja: 1 2 3 [4] Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
Mercury design by Bloc
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
 
© MunQ 2005-2024