Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
31.05.24 - klo:23:11

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Stats
43247 viestiä 2141 aihetta kirjoittanut 246 jäsentä
Uusin jäsen: mattp
Haku:     Tarkempi haku
* Etusivu Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy
+  Munkkiliiga
|-+  Pääkokonaisuudet
| |-+  Kulmanurkkaus
| | |-+  Viestien kirjoitusasu
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Viestien kirjoitusasu  (Luettu 6759 kertaa)
Tengsinges
Munkkiliigan admin

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 5 920



Profiili
Viestien kirjoitusasu
« : 07.10.12 - klo:02:40 »

Yleistä keskustelua viestien kirjoitusasusta, ihan paikasta riippumatta.

Käytätkö hymiöitä?
Noudatatko kielioppia (iso alkukirjain, kysymysmerkit, pilkutus, pisteet, jne)?
Miten olosuhteet vaikuttavat noihin?

-----
Minulla riippuu paljolti siitä, että missä keskustellaan. Foorumeilla pyrin kirjoittamaan kieliopillisesti oikein, kun taas chatissa kirjoitan rennommin. Siinä jaksan harvoin edes pilkuttaa, puhumattakaan mistään kirjoituskielestä. Hymiöt tulevat sitten niissä käyttöön, sillä niiden avulla pystyy paljon paremmin viestittämään, että mitä tarkoittaa. Erityisesti iloiset hymiöt, kuten "=)" ja ":D", ovat mieleeni, ne saa itseni ja muut paremmalle tuulelle.
tallennettu
pallosalama
F.L

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 750


PC ♥


Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #1 : 07.10.12 - klo:02:59 »

Pyrin käyttämään kaikkialla internetissä kirjakieltä, minkä varmaan moni on huomannutkin. Välimerkit, isot alkukirjaimet ja loppumerkit löytyy mun virkkeistä. Kieliopiltani en ikävä kyllä todennäköisesti kestäis äidinkielen opettajan tarkistusta, mutta ajaa asiansa(vrt l33t sp34k j05t4 j0nn37 7ykkää)

Lentokonepelissä ja joissain chateissa en vaivaudu alkukirjaimia laittaan isolla tai loppumerkkejä. (Lentokonepelissä lähinnä käytännön syistä: kirjottaminen tuntuu muutenkin hitaalta kun pitäs kirjottaa nopeesti että pääsee jatkaan peliä)

Ja tota hymiöiden käyttöäkin oon pyrkiny vähentämään, meinaa onhan ne ihan käteviä tunteiden ilmasuun mutta jos käyttää niitä vaan aina niin menee aika kaposeks toi tunteiden ilmaisu netissä.

Ja ittee häirittee kun ihmiset ei kiinnitä netissä huomiota kielioppiin. Koska onhan se esim. foorumeilla paljon mukavampi lukee kun kielioppi on paikallaan eikä kirjotusvirheitä juurikaan ole. Tosin ehkä semmoset huomaan vaan minä.

Että semmosta.
tallennettu

(Megazone)Saa pistää ratioo paremmaks Hymyilee
Lainaus käyttäjältä: Stephen King
Tietenkin! Owen ajatteli. Tuo käy järkeen. Hän sai puhelun pistooliin. Sitähän sattuu vähän väliä.Unensieppaaja, sivu 415
Lainaus käyttäjältä: Crayak
There must be a game. If there is no game there is nothing for me.
[22:48] <@Adju> oon robotti
Sieni is unstoppable!
<heni1> etkö oikeesti tee mutuaa kun pelaa tätät
<Tengsinge> pallo-salama on ehkä huumorintajusin henkilö täälä
<mcboxerjr> sit voi vessan hytis kans
1986 - No brave new world, no brave new world.
2000 - A brave new world, in a brave new world

jeu de voyance gratuit tarot forum voyance gratuite immediate voyance question gratuite voyance par tarot gratuit chat voyance gratuite voyance gratuite sms voyance avenir question gratuite voyance par tchat entierement gratuite jeux de voyance amour gratuit voyances gratuite ici voyance amoureuse gratuite voyance gratuite amour sans inscription claire voyance gratuite tchat gratuit voyance premiere voyance gratuite par telephone voyance gratuite tarot de l'amour voyance 100 gratuite en ligne voyance arabe gratuite en ligne site voyance gratuit voyance gratuite posez votre question voyance premiere consultation gratuite telephone voyance gratuite en ligne chat
Tengsinges
Munkkiliigan admin

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 5 920



Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #2 : 07.10.12 - klo:03:25 »

Asia, mikä foorumeilla olevissa viesteissä minua eniten häiritsee, on mahdollinen kappalejaon puuttuminen pitkissä viesteissä - ellei sellaisia ole, en jaksa lukea koko viestiä. Tietysti johdonmukaisia, mukaansatempaisevia ja kieliopillisesti korrekteja viestejä lukee mieluiten, mutta ei minua häiritse niiin paljoa, kuin kappaljaon puuttumisen kohdalla, vaikka kirjoitusvirheitä löytyisi. Tärkeintä on se, että siinä on selkeä punainen lanka ja asiaa.
tallennettu
pallosalama
F.L

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 750


PC ♥


Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #3 : 07.10.12 - klo:04:21 »

Tuo on hyvä pointti, johon tulee itsekkin kiinnitettyä huomio jos on semmonen "palikka" tekstiä.

Sinällään huvittavaa ettet ite noudata kappalejaon tekoa, ainakaan näissä lyhyemmissä viesteissä  Hymyilee (Juu, käytin hymiötä, saa huomauttaa jos on palava tarve)
tallennettu

(Megazone)Saa pistää ratioo paremmaks Hymyilee
Lainaus käyttäjältä: Stephen King
Tietenkin! Owen ajatteli. Tuo käy järkeen. Hän sai puhelun pistooliin. Sitähän sattuu vähän väliä.Unensieppaaja, sivu 415
Lainaus käyttäjältä: Crayak
There must be a game. If there is no game there is nothing for me.
[22:48] <@Adju> oon robotti
Sieni is unstoppable!
<heni1> etkö oikeesti tee mutuaa kun pelaa tätät
<Tengsinge> pallo-salama on ehkä huumorintajusin henkilö täälä
<mcboxerjr> sit voi vessan hytis kans
1986 - No brave new world, no brave new world.
2000 - A brave new world, in a brave new world

jeu de voyance gratuit tarot forum voyance gratuite immediate voyance question gratuite voyance par tarot gratuit chat voyance gratuite voyance gratuite sms voyance avenir question gratuite voyance par tchat entierement gratuite jeux de voyance amour gratuit voyances gratuite ici voyance amoureuse gratuite voyance gratuite amour sans inscription claire voyance gratuite tchat gratuit voyance premiere voyance gratuite par telephone voyance gratuite tarot de l'amour voyance 100 gratuite en ligne voyance arabe gratuite en ligne site voyance gratuit voyance gratuite posez votre question voyance premiere consultation gratuite telephone voyance gratuite en ligne chat
Tengsinges
Munkkiliigan admin

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 5 920



Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #4 : 07.10.12 - klo:04:47 »

Sinällään huvittavaa ettet ite noudata kappalejaon tekoa, ainakaan näissä lyhyemmissä viesteissä  Hymyilee (Juu, käytin hymiötä, saa huomauttaa jos on palava tarve)
Olen tietoisesti koittanut pidentää kappaleitani, kuultuani eräältä lentsikkaa pelaavalta fiksulta henkilöltä, valmistautuessani esseetaidon ylioppilaskirjoituksiin, että kannattaisi pyrkiä pitämään ne yli kahdeksassa lauseessa. En sitten tiedä, että kuinka asia on todellisuudessa ja kuinka paljon tekstin pituuden tulisi vaikuttaa kappalejakoihin. Asiasta enemmän tietävät, saavat mielellään valistaa meitä tietämättömiä.

Moititaan nyt sinunkin kirjoittamista, kun sinä teit samoin minulle. Vihainen Omaan makuuni, käytät tämän aiheen viesteissäsi, liikaa kappalejakoa, mikä sekään ei ole hyvästä. Tuossa laittamassasi ensimmäisessä viestissä, on kappaleita viisi kappaletta, vaikka sellainen kaksi lienisi tekstimäärään nähden optimaalisin. Jää vähän laihaksi tuollain ja sopisi hyvin, jos kerättäisiin vielä vähän lihaa luiden ympärille. Tosin puolustukseksi voi sanoa sen, että hyppäät tämän aiheen avausviestissäsi kappaleiden välillä asiasta toiseen, jolloin olisi typerää pitää ne yhdessä, sillä johdonmukaisuus kärsisi hirveästi. Tuo on minullekkin ihan yleistä täällä, vaikkei se taida mennä ihan täydellisyyden mukaisesti. On hirveän työlästä, mikäli aikoo noudattaa kaikkea tuollaista. Joskus voi olla parempi, valita vaan se helpompi tie (Jes, tulihan kahdeksan täyteen).
tallennettu
Larens
Jäsen

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 206


Vuoden Nestetankkaaja 2012, 2013


Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #5 : 07.10.12 - klo:09:33 »

Mä kirjotan yleensä foorumeilla tämmöstä puol kirjakieltä, et käytän pilkkui ja isoi kirjaimii, mut en kuitenkaa varsinaista kirjakieltä (vaan lähes puhekieltä). Kappalejakoi harvoin teen, ku en kirjota yleensä nii pitkii stooreja, mut kyl mä niitäki kai lisäilisin jos kirjottaisin. Oon kyl useesti miettiny et pitäskö kirjottaa ihan kirjakieltä, mut en tiiä, mul tulee jotenki ylitärkeilevä olo sit Hymyilee leve&#228;sti

Foorumin ns. virallisissa asioissa ja muuallakin viralliset asiat pyrin kirjoittamaan kirjakielellä ja kieliopillisesti oikein esim. ilmoitukset jne. (tosin nyt kun mietin nii en tiiä mitä tarkotan tarkalleen "virallisilla asioilla")

Chateissa ja lentokassa jne. kirjotan aina iha puhekielisesti ja kielioppi päi... kun yrittää kirjottaa vaan nopeesti Hymyilee Hymiöitä kans käytän aika paljon...ja sanokaa vaa jos joku häiritsee =)

Ps. Joo nyt tein kappalejakoi, kun kerta tuli puheeks N&#228;ytt&#228;&#228; kielt&#228;
tallennettu

AML-club-->eXe-->F2kke-->Fokke-->vuodet 2009-2011 taukoa-->Dove-->TyQ-X-->ALKO-->Dove-->D2ve-->Dove
(Muita en muista)
Gents8
Etanat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 772


Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #6 : 07.10.12 - klo:09:58 »

Yleisillä fooruilla tavallista puhekieltä, tai sitten murtehella. Etana-foorulla tullee (huomaa konditionaali potentiaali , ei ole kirjoitusvirhe (Nag)) sitten vapaampaa tekstiä. Hymiöt ovat olennainen osa tekstiä. Kaikki mikä meille on suotu, kannattaa käyttää. Mesessä hymiöillä kerron 75% asioistani  Hymyilee leve&#228;sti


PS: Teng olit kirjottanu magazinees "Sakassa".
« Viimeksi muokattu: 07.10.12 - klo:16:42 kirjoittanut Gents8 » tallennettu

Foliot hattuun
Velo
Vieras
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #7 : 07.10.12 - klo:10:00 »

En niin älyttömän tarkkaan kielioppii seuraile enkä häpeile käyttää hymiöitä jopa foorumiviesteissä välillä. Harvemmin mitään pitkii viestii kirjottelenkaa, mut kyl mä kappalejakoi koitan pidempii viesteihi tunkee sitte.

Mikä tulee sitten chattailyyn jne niin nissä nyt vielä vähemmän kiinnitän kielioppiin huomiota ja saatan välillä tunkee useemmakin hymiön (esim Hymyilee leve&#228;sti:D:D:D:D:D on yleinen, jos joku juttu naurattaa) viestiinsä.

E: Niin ja kirjakieltähä en käytä. Sekamurre kunniaan!
tallennettu
Tähtiyksikkö
Vieras
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #8 : 07.10.12 - klo:10:34 »

Jos toinen ei laita chatissa hymiöitä, minulle tulee sellainen olo, että hän ei oikein välittäisi puhua kanssani, toisin sanoen hymiöiden laittaminen on osoitus paneutumisesta puhuttavaan asiaan. Ja vihaan muuten ylipitkiä virkkeitä ^^
tallennettu
Larens
Jäsen

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 206


Vuoden Nestetankkaaja 2012, 2013


Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #9 : 07.10.12 - klo:11:14 »

Jos toinen ei laita chatissa hymiöitä, minulle tulee sellainen olo, että hän ei oikein välittäisi puhua kanssani, toisin sanoen hymiöiden laittaminen on osoitus paneutumisesta puhuttavaan asiaan. Ja vihaan muuten ylipitkiä virkkeitä ^^

Must kans se, mustki huomaa et jos mul huono päi nii hymiöit ei heru Hymyilee leve&#228;sti Ja jos vähä aikaa juttelen toise kans eikä minkäälaist hymiöö tai mtn nii tulkitsen et on suuttunu tai ei haluu puhuu muuten mun (tai ehk kenenkää) kans. Sitä paitsi jos tyylii härnään jotai jostai laitan yleensä hymiön perään merkkinä et en tarkota pahalla Hymyilee
tallennettu

AML-club-->eXe-->F2kke-->Fokke-->vuodet 2009-2011 taukoa-->Dove-->TyQ-X-->ALKO-->Dove-->D2ve-->Dove
(Muita en muista)
Legend JJL
Vieras
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #10 : 07.10.12 - klo:11:29 »

Kirjoitan yleensä kirjakieltä - ainakin osittain, eli lähes kaikki välimerkit ovat siellä missä pitääkin, mutta murresanoja käytän. Vakavammat foorumitekstit kirjoitankin täysin kirjakielellä. Hymiöitä en käytä vakavissa teksteissä ollenkaan ja muutenkin oikeassa elämässä ne jäävät merkkiin: "Hymyilee leve&#228;sti", jolla viittaan sitä edeltäneen virkkeen olleen ei-vakavasti otettava. Aapelissä laittelen viekkuviesteihin ja chattiin mitä milloinkin. En tiedä oikein itsekään, miksi niitä laittelen.

Olen myös miettinyt tuota kappalejakamista ja minusta sen idea on vain erottaa jossain määrin eriävät asiakokonaisuudet toisistaan. Kappaleessa näin ollen saisi olla vain yksi virke. Tietysti esseekokeessa ja muissa asiapitoisissa teksteissä on hyvätapaista laittaa kappaleille jotain sisältöä (min. kolme virkettä).

Suuri ongelma itselläni on se, että miten erottaa nettikirjoittelussa "pääluvut" ja "alaluvut" toisistaan. Alaluvut erotellaan yleensä sisennyksillä, mutta selaininsinöörit ovat keksineet tab-painikkeelle parempaa käyttöä. Oma ratkaisuni on ollut erottaa pääluvut kahdella tyhjällä rivillä, mutta tämä tyyliratkaisu ei ole auennut lukijoille.
tallennettu
pallosalama
F.L

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 750


PC ♥


Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #11 : 07.10.12 - klo:15:29 »

...

Touché!
tallennettu

(Megazone)Saa pistää ratioo paremmaks Hymyilee
Lainaus käyttäjältä: Stephen King
Tietenkin! Owen ajatteli. Tuo käy järkeen. Hän sai puhelun pistooliin. Sitähän sattuu vähän väliä.Unensieppaaja, sivu 415
Lainaus käyttäjältä: Crayak
There must be a game. If there is no game there is nothing for me.
[22:48] <@Adju> oon robotti
Sieni is unstoppable!
<heni1> etkö oikeesti tee mutuaa kun pelaa tätät
<Tengsinge> pallo-salama on ehkä huumorintajusin henkilö täälä
<mcboxerjr> sit voi vessan hytis kans
1986 - No brave new world, no brave new world.
2000 - A brave new world, in a brave new world

jeu de voyance gratuit tarot forum voyance gratuite immediate voyance question gratuite voyance par tarot gratuit chat voyance gratuite voyance gratuite sms voyance avenir question gratuite voyance par tchat entierement gratuite jeux de voyance amour gratuit voyances gratuite ici voyance amoureuse gratuite voyance gratuite amour sans inscription claire voyance gratuite tchat gratuit voyance premiere voyance gratuite par telephone voyance gratuite tarot de l'amour voyance 100 gratuite en ligne voyance arabe gratuite en ligne site voyance gratuit voyance gratuite posez votre question voyance premiere consultation gratuite telephone voyance gratuite en ligne chat
Unrik
MunQ

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 161


-ᐃ=


Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #12 : 07.10.12 - klo:15:36 »

http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/tekstinhuolto/tekstin_rakenne/tekstin_kappaleet/

Impatkaa sieluihinne informatiivista pläjäystä ennenku skriivaatte uutta heit meilii. Responssit meitsille omal vastuul, peace out fiftarit raggarit hevarit ja hopparit.
tallennettu

Musiikkiin absoluuttisesti hurahtanut.
Naggero
Dove

Poissa Poissa

Viestejä: 234


T.K is coming back


Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #13 : 07.10.12 - klo:16:05 »

Etana-foorulla tullee (huomaa konditionaali, ei ole kirjoitusvirhe) sitten vapaampaa tekstiä.

Jäbält näköjää menny konditionaalit ja potentiaalit sekasin Hymyilee leve&#228;sti?
tallennettu

me täs pelaamas, semi mässy snipu
Saial
Moderaattori / TyQ

Poissa Poissa

Viestejä: 996



Profiili
Vs: Viestien kirjoitusasu
« Vastaus #14 : 07.10.12 - klo:16:26 »

Jälleen mielenkiintoinen aihe.

Olen aikoinaan harrastanut proosakirjoittamista abauttiarallaa 7 vuotta, jossa opettajina toimi kirjailija, kriitikko sekä runoilija. Se ei tietenkään ole sama asia kuin gradujen tai koevastauksien kirjoittamista, joka on täysin oma haaransa, kuten myös foorumiviestitkin. Jonkun verran tuo toki vaikuttaa muussakin kirjoittamisessa, vaikkakaan en pauneudu niin tarkkaan kirjoituksen sanomaan, ja miten sen sanon, aapelissa, foorumeilla tai chattailussa jne.

Mielestäni 8 lauseen sääntö on huono, koska se rikkoo kappalejaon luonnollista rytmiä. Kuten Unrikin linkkaamassa ohjeessa (tosin se ei yksinomaan sovellu foorumikirjoitteluun, minkä luulen olevan ennemminkin tämän aiheen pääpaino) sanotaan, asiakokonaisuudet pitäisi kuulua yhteen kappaleeseen. Enkä tarkoita sitä, että se yksi asiakokonaisuus on A4:n kokoinen, koska silloin se on isompi asiakokonaisuus, missä käsittelee aihetta moniulotteisesti, jolloin sen voi pätkiä pienemmiksi kappaleiksi, jossa yhdessä kappaleessa katsotaan asiaa tietyltä kannalta jne. Kappalejakoa edesauttaa se, että miettii ensiksi, mitä haluaa sanoa ja miten sen haluaa sanoa, jolloin mietii myös tarinan/tekstin rakennetta, jonka jälkeen jopa kappaleiden rakenne saattaa tulla luonnostaan. Eli, jos on ongelmia kappalejaon kanssa, kannattaa ennen kirjoittamista miettiä noita kolmea asiaa.

Itseni kohdalla riippuu paljon, mitä kirjoitan. Mikäli tosiaan alan kirjoittaa tarinaa, olen päässäni pyörittänyt aihetta paljon, tehnyt kenties muistiinpanojakin ja ennen kirjoittamisen aloitusta tiedän jo tarinan rakenteen, miten se tulee etenemään. Vaikka saatankin tietää jo etukäteen, mitkä asiat ovat missäkin kappaleessa, se saattaa muuttua paljonkin itse kirjoituksen aikana, koska tekstiä muokkaan lukemattomia kertoja (yhdeltä istumalta kirjoitettu tarina harvoin kestää pidemmän tutkimisen), ennen kuin annan sen kenellekkään luettavaksi.

Foorumeilla pyrin kirjoittamaan suht kieliopillisesti oikeaa tekstiä. Pilkutus on helmasyntini, sillä jos tahdon tiivistä tekstiä, minun pitää aina lyhentää lauseitani Virnist&#228;&#228; Foormumiviesteissä kuitenkin editoin tekstiäni jonkun verran, vaikken syynääkään sitä suurennuslasin avulla. Kappalejako, sekä jonkinlainen kielioppi (en todellakaan halua tappaa murresanoja ja jokaisen ihmisen luonnollista puhetyyliä, sillä kirjoissakin se on rikkaus) luo miellyttävän lukukokemuksen. Tietenkin liika nipottaminen on ylimitoitettua. Myönnän jopa tahallisesti leikkineeni joskus, ja laittaneeni ärsyttämään tarkoitettuja MuKaNa!!! -viestejä, koska ei maailma ole niin vakava paikka.

Kuten varmasti aiemmasta kappaleesta käy ilmi, chattaillessani olen vieläkin vapaamielisempi. Silloin kyllä pilkutan paljon ja sitä on enemmän kuin foorumikirjoittelussa tai kun tarinoita kirjoitan, sillä en editoi niitä pois. Pilkut ovat lauseiden mauste. Chattiviesteissäni saattaa olla isot alkukirjaimet ja päätemerkit paikoillaan, tai sitten ne saattavat loistaa poissaolollaan, sillä tarkoitushan on, että ne kirjoitetaan nopeasti, eikä aleta editoimaan, jotta vuorovaikutus syntyy. Pilkkuja niissä on tosin melkeinpä aina, vaikkei tarvisikaan olla.

Hymiöitä käytän sekä foorumilla, vaikkakin maltillisemmin, että chattaillessani, jossa saatan jopa suosia kahden eri hymiön peräkkäin liittämistä, tai jopa :DDDDDDDD -versiota, koska edelleenkään elämä ei ole niin haudan vakavaa.

Varmasti tästäkin viestistä välittyy intomielisyyteni pilkkuihin Hymyilee leve&#228;sti
tallennettu

Jos maailma ahdistaa, pakene Bub-kissan söpöön maailmaan.

jääkuningatar

TyQ- kieli                      =  suomennos
jääkuningatar (naisesta) =  henkilö, joka on voittavan tiimin
pakkasherra (miehestä)      ainoa miinuksilla oleva pelaaja.

Lähde: Pehmon sanakirja


Tee uuden vuoden lupaus: Ajattele ympäristöä- valitse ihmismoottori tai julkinen kulkuväline matkustaessasi aina, kun se on mahdollista.

Muistakaa vältellä myös katkarapujen syömistä, sillä ne pyydystetään tuhoamalla merenpohja elinkelvottomaksi useaksi vuosikymmeneksi... täysin elinkelvottomaksi, viemällä kasvit ja maa-aineskin. Miettikää sitä.
Sivuja: [1] 2 Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
Mercury design by Bloc
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
 
© MunQ 2005-2024