Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.05.24 - klo:16:44

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Stats
43247 viestiä 2141 aihetta kirjoittanut 246 jäsentä
Uusin jäsen: mattp
Haku:     Tarkempi haku
* Etusivu Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy
+  Munkkiliiga
|-+  Pääkokonaisuudet
| |-+  Kulmanurkkaus
| | |-+  Extran suuri arvoitus!
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
äänestys
Kysymys: Kumpi on hupsumpi?
Velvollisuuden täyttämättä jättäminen. - 26 (63.4%)
Kielletyn asian tekeminen. - 15 (36.6%)
äänestäjiä yhteensä: 28

Sivuja: [1] 2 Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Extran suuri arvoitus!  (Luettu 4822 kertaa)
Xtrdnry
Vieras
Extran suuri arvoitus!
« : 15.01.12 - klo:23:04 »

Olin tänään kuuntelemassa erästä viisasta miestä, ja kohtasin mun älykkyyden rajojen ulkopuolelle menevän kysymyksen:

Kumpi on pahempi,
velvollisuuden täyttämättä jättäminen,
vai
kielletyn asian tekeminen?

Olisi mukava saada lukea teidän näkemyksiänne, itselläni kun moista ei ole. Hymyilee
tallennettu
latesofi
Modiktaattori / MunQ

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 3 211



Profiili
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #1 : 15.01.12 - klo:23:06 »

Eli hupsumpi vai pahempi? Hymyilee leveästi
tallennettu

Kooste kaikista turnauksistani

Tykisti, MunQ -klaanin jäsen,  liiga-admin, sekä Vuoden rantaleijona 2012!

Nopeimmin saat yhteyttä foorumin y-viestillä.
Xtrdnry
Vieras
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #2 : 15.01.12 - klo:23:07 »

Mun termistössä hupsu tarkoittaa negatiivista asiaa. Anteeks ku en sitä selventäny heti alkuun.
tallennettu
vovan987
Kaaosteoria

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 228



Profiili
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #3 : 15.01.12 - klo:23:14 »

Kyllä se menee velvollisuuden tekemättä jättämisen puolelle. Kielletyn asian tekemisestä ei välttämättä koidu niin paljoa haittaa, parhaassa tapauskessa jopa hyötyä. Mutta velvollisuuden tekemättä jättämisessä menetys on suuri esimerkiksi ihmissuhteissa  Cool
tallennettu

Play Hard. Go Pro.
Legend JJL
Vieras
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #4 : 16.01.12 - klo:17:35 »

Kumpi on pahempi,
velvollisuuden täyttämättä jättäminen,
vai
kielletyn asian tekeminen?

Sana "velvollisuus" on humanistisen järjen tuotos, eli se tietysti tarkoittaa vähän kaikkea lain rajoissa toimimisen ja tavan väliltä. Yhtälailla kaverisi tai laki voi kieltää tekemästä jotain.

Vastaus riippuu siis siitä kuinka nuo käsitteet tulisi käsittää tässä yhteydessä.

Joko sä kiltisti lisäät ne tähän tai oletan viisaita puhuvan tyypin olleen torvea soittava lukiokaveris, joka puhuu seitsemään eri kieltä ja on osannut kaikki asiat jo syntyessään.
Kaikesta huolimatta kahden vuoden päästä extra on viimeistään päässyt pois lukiosta ja jostain h*****in käsittämättömästä syystä tää kaveris pänttää lukiossa jotain alkeiskursseja  Pyörittää silmiään
tallennettu
Xtrdnry
Vieras
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #5 : 16.01.12 - klo:20:41 »

Lege, älä lähesty asiaa noin monimutkaiselta näkökannalta. Velvollisuudella tarkoitan yksinkertaisesti sitä, mitä ihmisen pitäisi tehdä tilanteessa tai toisessa. Velvollisuutena voi pitää esimerkiksi läksyjen lukemista (oppivelvollisuus). Yksinkertainen asia, jota ei tarvitse monimutkaistaa.
tallennettu
R-ankka
Vieras
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #6 : 16.01.12 - klo:22:26 »

Filosofia 1 on paras Virnistää ja wikipedia
tallennettu
Xtrdnry
Vieras
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #7 : 16.01.12 - klo:22:41 »

Filosofia 1 on paras Virnistää ja wikipedia

En tiedä mitä yrität tällä sanoa (PS. jonne), mut filosofian 1. kurssi on käyty aikaa sitten, eikä siellä puhuttu mitään tähän suuntaankaan viittaavasta asiasta.
tallennettu
Megabomber00
Vieras
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #8 : 04.02.12 - klo:18:40 »

Hienon kysymyksen esitit. Tätä olen itsekkin miettinyt. Minun mielestäni se on tuo: ''velvollisuuden täyttämättä jättäminen''.
tallennettu
F P
Etanat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 378



Profiili
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #9 : 05.02.12 - klo:16:42 »

Hienon kysymyksen esitit. Tätä olen itsekkin miettinyt. Minun mielestäni se on tuo: ''velvollisuuden täyttämättä jättäminen''.

Ei oikee tahtonu saaha selvää tosta.   Pyörittää silmiään

Itse sanoisin että se hieman riippuu millaisissa mittakaavoissa mennään. Kielletyt asiat on mielestäni paljon vakavampia kuten murha, jos niin ääripäästä oleva asia otetaan esimerkiksi. Velvollisuuden tekemättä jättäminen yleensä voidaan jotenkin paikata, mutta kiellettyjä asioita ei välttämättä koskaan.
 
tallennettu
Megabomber00
Vieras
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #10 : 05.02.12 - klo:19:52 »

Itse sanoisin että se hieman riippuu millaisissa mittakaavoissa mennään. Kielletyt asiat on mielestäni paljon vakavampia kuten murha, jos niin ääripäästä oleva asia otetaan esimerkiksi. Velvollisuuden tekemättä jättäminen yleensä voidaan jotenkin paikata, mutta kiellettyjä asioita ei välttämättä koskaan.
 
Olet oi8keassa. Yleensä tulee mieleen (kielletyn asian tekeminen) jotain sellaista pientä. Tämä hieman vääristää...
tallennettu
latesofi
Modiktaattori / MunQ

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 3 211



Profiili
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #11 : 05.02.12 - klo:21:22 »

Täytyy huomioida, että velvollisuuden tekemättä jättäminen voi ääritapauksissa johtaa hyvinkin vakaviin seurauksiin. Tosin, eikö velvollisuuden tekemättä jättäminen ole useimmissa tapauksissa kiellettyä? Iskee silmää Eli matemaattisin termein velvollisuuden tekemättä jättäminen on kielletyn asian tekemisen osajoukko.
tallennettu

Kooste kaikista turnauksistani

Tykisti, MunQ -klaanin jäsen,  liiga-admin, sekä Vuoden rantaleijona 2012!

Nopeimmin saat yhteyttä foorumin y-viestillä.
F P
Etanat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 378



Profiili
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #12 : 05.02.12 - klo:21:32 »

Osaatko kertoa yhtään esimerkkiä? Itse en äkkiseltään keksinyt  Hymyilee leveästi
Mieluiten semmoista joka on lähes joka päiväistä telluksella..
tallennettu
Tengsinges
Munkkiliigan admin

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 5 920



Profiili
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #13 : 05.02.12 - klo:21:43 »

Tosin, eikö velvollisuuden tekemättä jättäminen ole useimmissa tapauksissa kiellettyä? Iskee silmää
Itse koen, että toisessa kyse moraalista, toisessa lakikirjasta. Siinä siis se ero.

Vaikken tälläisistä filosofisista kysymyksistä pidä, äänestin samaa kun enemmistö.
tallennettu
latesofi
Modiktaattori / MunQ

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 3 211



Profiili
Vs: Extran suuri arvoitus!
« Vastaus #14 : 05.02.12 - klo:22:07 »

Osaatko kertoa yhtään esimerkkiä? Itse en äkkiseltään keksinyt  Hymyilee leveästi
Mieluiten semmoista joka on lähes joka päiväistä telluksella..

Kuvittele tilanne, jossa sotilas on vartiossa. On hänen velvollisuutensa pysyä valveilla, koska muuten vihollinen voi yllättää ja suuri määrä ihmisiä kuolee. Eli on hänen velvollisuutensa pysyä hereillä ja valppaana. Mutta toisaalta vartiossa nukkuminen on kiellettyä, eli velvollisuuden tekemättä jättäminen on kiellettyä.

Tämä esimerkki siis itselleni tuli mieleen, kuulen mielelläni muita esimerkkejä, joita ei voi kääntää noin.
tallennettu

Kooste kaikista turnauksistani

Tykisti, MunQ -klaanin jäsen,  liiga-admin, sekä Vuoden rantaleijona 2012!

Nopeimmin saat yhteyttä foorumin y-viestillä.
Sivuja: [1] 2 Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
Mercury design by Bloc
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
 
© MunQ 2005-2024