Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
09.05.24 - klo:15:56

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Stats
43247 viestiä 2141 aihetta kirjoittanut 246 jäsentä
Uusin jäsen: mattp
Haku:     Tarkempi haku
* Etusivu Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy
+  Munkkiliiga
|-+  Pääkokonaisuudet
| |-+  Kulmanurkkaus
| | |-+  Keskustelua oikeinkirjoituksesta
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Keskustelua oikeinkirjoituksesta  (Luettu 3192 kertaa)
tomich
Jäsen

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 206


Spray and pray!


Profiili
Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« : 17.05.12 - klo:12:54 »

legend nytkö vasta näin sellaisen bugin 6 peli kerrallani ikinä Hymyilee

Sori Off topic...


 Duuni kantsis laittaa aina lauseen alkuun isoalkukirjain, ja kattoa että tuleeko kirjotus virheitä Iskee silmää
tallennettu

I.H -> B.F.B -> D2ve -> Dove -> SatQ -> SWAT-> Jämät -> JKL

ilmottaudun pelaajaksi tai varapelaajaks oon kuitenkin niin luottavainen voittoomme että sen prosentit on 100 mut voijjaan viellä playereihin päästä
Gents8
Etanat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 772


Profiili
Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #1 : 17.05.12 - klo:23:00 »

Ja taas yksi karmea offtopic, joka tekee tämän aiheen kuvottavaksi lukea.


Osilla ihmisillä TOISTUVASTI tulee kirjoitusvirheitä. En tarkoita että kirjakieltä pitäisi olla, mutta joskus näistä viesteistä ei saa mitään selvää. Hyvänä esimerkkinä tuo duunipojun viime viesti "näit", josta minulla ei ole aavistustakaan mitä se voisi tarkoittaa. Omalla osallani huonojen kirjoittajien viestejä en aina edes yritä ymmärtää. Toinen juttu on se, että arvostus ja kiinnostavuus näitä henkilöitä kohtaan putoaa kuin lehmän häntä.

Ja nyt seuraa pieni äidinkielentunti, joka on tuttu ala-asteelta.

-Virke alkaa isolla alkukirjaimella, oli se sana mikä tahansa
-Virke päättyy pisteeseen, kysymysmerkkiin tai huutomerkkiin
-Erisnimet (Ihmisten, tuotemerkkien, sekä paikkojen nimet, ei kuitenkaan valtion omistamat paikat esim. kirjasto) alkavat isolla alkukirjaimella, oli se virkkeen missä paikassa tahansa
-Virke=lauseista koostuva kokonaisuus, joka päättyy pisteeseen
-Lause=sanoista koostuva kokonaisuus, joka päättyy pilkkuun, jos lauseessa ei ole pilkkua, se päättyy pisteeseen.
-Kokeneemmat konkarit, käyttäkää niitä pilkkuja jos vain osaatte! Helpottaa lukemista selvästi
-Yhdyssanojen muodostaminen suositeltavaa


Eli toivoisin kaikkien käyttävän isoja alkukirjaimia ja pisteitä. Pilkut ovat plussaa, käytä jos osaat. Huomaa: luettelossa asioihin ei tarvitse pistettä, esimerkkinä ylhäällä oleva teksti. En väitä olevani mikään kaikkitietävä, mutta tehdään foorumeista hieman mukavemmat lukea. (Ois saanu oman topicin kanssa, mutta tässä oli niin naseva paikka.)
tallennettu

Foliot hattuun
Tähtiyksikkö
Vieras
Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #2 : 17.05.12 - klo:23:05 »

Oikeinkirjoitukseen sen verran että

yksi lause = yksi persoonamuotoinen verbi, eli nuiden verbien määrä yleebsäkkin määrittää että monta lausetta virkkeessä on..
tallennettu
Tengsinges
Munkkiliigan admin

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 5 920



Profiili
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #3 : 20.05.12 - klo:21:37 »

No nyt on oma aihe, mahtavaa.

Mielestäni muutama viestittelijä liiottelee oikeinkirjoittamisen merkityksen. Selkeyttää se tietysti lukemista paljon, mutta tärkeintä on se, että tajuaa mitä toinen tarkoittaa. Jotenkin nuo ohjeistukset vaikuttavat hyökkäykseltä muutamaa nuorempaa käyttäjää kohti. Voin myöntää, en kirjoittanut tuota paremmin heidän iässään.

Ainoa mitä minun on vaikea sietää, on kappalejaon puuttuminen. Jos tulee lause lauseen jälkeen tekstiä, missä ei ole mitään välejä, on lukeminen erittäin inhottavaa.
tallennettu
raija123
Vieras
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #4 : 20.05.12 - klo:21:39 »

Jep. Ite nyt en enää kauheen julkisesti jaksa dissata, aivan juuri sen takia, etten itsekään tuon paremmin kirjoittanut tuossa iässä. :/
 
Ainoa mitä minun on vaikea sietää, on kappalejaon puuttuminen. Jos tulee lause lauseen jälkeen tekstiä, missä ei ole mitään välejä, on lukeminen erittäin inhottavaa.

Njoo. Nuoremman sukupolven on tuotaki vähä hankala toteuttaa.
tallennettu
Tengsinges
Munkkiliigan admin

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 5 920



Profiili
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #5 : 20.05.12 - klo:21:43 »

Njoo. Nuoremman sukupolven on tuotaki vähä hankala toteuttaa.
Heidän tekstinsä ei ole niin pitkää, että tuollainen olisi ongelmana. En tarkoittanut ketään erityistä käyttäjää tuon sanoessani, ihan yleisesti ottaen vaan.
tallennettu
Gents8
Etanat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 772


Profiili
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #6 : 20.05.12 - klo:21:54 »

Ja mikäköhän ikäluokka on nuoret? Kappalejaosta sen verran, että tais olla itelläni jo vitosluokalla. Lisäksi ne henkilöt jotka kirjoittavat pitkiä tekstejä joihin tarvitsee kappalejaon, ovat jo varttuneempia/kokeneempia. "Hyökkäys"-termi määrittelee hyvin ajatustani ja sen kohderyhmä on kaikki täällä kirjoittelevat. En/emme voi ketään pakottamaan käyttämään oikeinkirjoitusta, bannien antaminen siitä olisi naurettavaa. Itse olen näissä asioissa perfektionisti.


Jos opit jotain tästä, niin voin luvata, että saan tänä yönä hyvät unet.
tallennettu

Foliot hattuun
raija123
Vieras
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #7 : 21.05.12 - klo:07:22 »

Heidän tekstinsä ei ole niin pitkää, että tuollainen olisi ongelmana. En tarkoittanut ketään erityistä käyttäjää tuon sanoessani, ihan yleisesti ottaen vaan.

Pidemmällä kaavalla minäkin yleistin. Kyllähän jotkut tekstit, meiltä nuoremmilta ovat pitkiäkin. Mutta joo.
tallennettu
Naggero
Dove

Poissa Poissa

Viestejä: 234


T.K is coming back


Profiili
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #8 : 21.05.12 - klo:20:03 »

Ja mikäköhän ikäluokka on nuoret? Kappalejaosta sen verran, että tais olla itelläni jo vitosluokalla. Lisäksi ne henkilöt jotka kirjoittavat pitkiä tekstejä joihin tarvitsee kappalejaon, ovat jo varttuneempia/kokeneempia. "Hyökkäys"-termi määrittelee hyvin ajatustani ja sen kohderyhmä on kaikki täällä kirjoittelevat. En/emme voi ketään pakottamaan käyttämään oikeinkirjoitusta, bannien antaminen siitä olisi naurettavaa. Itse olen näissä asioissa perfektionisti.


Jos opit jotain tästä, niin voin luvata, että saan tänä yönä hyvät unet.

taidatko sittenkään olla perfektionisti koska sulta puuttuu pilkku jotka sanan edestä. mitä tuosta pitäisi oppia tuohan on sinun mieli pide. lisäksi ''pakottamaan käyttämään'' on äidin kielen tyylivirhe.  Itkee
tallennettu

me täs pelaamas, semi mässy snipu
tomich
Jäsen

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 206


Spray and pray!


Profiili
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #9 : 21.05.12 - klo:21:02 »

No eihän pienillä mitään väliä oo,kunhan kattoo ison alkukirjaimen ja tarkistaa kirjotusvirheet.
tallennettu

I.H -> B.F.B -> D2ve -> Dove -> SatQ -> SWAT-> Jämät -> JKL

ilmottaudun pelaajaksi tai varapelaajaks oon kuitenkin niin luottavainen voittoomme että sen prosentit on 100 mut voijjaan viellä playereihin päästä
Gents8
Etanat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 772


Profiili
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #10 : 21.05.12 - klo:22:32 »

taidatko sittenkään olla perfektionisti koska sulta puuttuu pilkku jotka sanan edestä. mitä tuosta pitäisi oppia tuohan on sinun mieli pide. lisäksi ''pakottamaan käyttämään'' on äidin kielen tyylivirhe.  Itkee


Perfektionisti=Henkilö, joka tähtää täydellisyyteen.
Kiitos kommentistasi, jos olisin ilkeähkö, rupeisin väittämään, että pistin ne sinne hämysti. Mutta koska oon kiltti, en ragee, mut en suinkaan niin kiltti etten puolustautuis. Pari virhettä, puhekielen sekoittaminen keskelle sekamelskaa ei ole helppo juttu jutellessa toiselle ihmiselle. Vielä kun otetaan huomioon murteeni...


Pojot sulle siitä, että jaksat lukee randomin viestin yksityiskohtaisesti.
tallennettu

Foliot hattuun
Velo
Vieras
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #11 : 21.05.12 - klo:23:00 »

Minen jaksa kirjakielt vääntää vaa annan murteen tulla vapaasti. Typoja koitan fooruil välttää, mut sit muual niit tuleeki senki eestä. Hymyilee leveästi Kuten minust eräs tyyppi tuumas: "Ihminen, joka typoo jopa puhuessaan."
tallennettu
Gents8
Etanat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 772


Profiili
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #12 : 22.05.12 - klo:07:36 »

Minen-sanaa en ymmärrä en alkuunkaan. Liekö Turun murretta? Ja tarkoittaako se minä en...?
tallennettu

Foliot hattuun
Velo
Vieras
Vs: Keskustelua oikeinkirjoituksesta
« Vastaus #13 : 22.05.12 - klo:09:05 »

Ja tarkoittaako se minä en...?

Juurikin sitä. Mulle tarttunu sekaan murteita vaikka mistä suunnalta, kiitos äitini joka reissannu ja asustellu ympäri tätä ah niin rakasta Suomea.
Ainoo missä pyrin pysymään kirjakielen parissa on silloin kuin tarinoitani/tarinanpätkiäni kirjoitan. Olenkin päättäny osallistuu Tosi Elämää -lehden kirjoituskilpailuun, kun sellane silmiini loikkas.
tallennettu
Sivuja: [1] Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
Mercury design by Bloc
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
 
© MunQ 2005-2024