Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
05.05.24 - klo:19:53

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Stats
43247 viestiä 2141 aihetta kirjoittanut 246 jäsentä
Uusin jäsen: mattp
Haku:     Tarkempi haku
* Etusivu Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy
+  Munkkiliiga
|-+  Arkisto
| |-+  Liiga-arkisto
| | |-+  Tagin käyttö liigapeleissä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tagin käyttö liigapeleissä  (Luettu 10273 kertaa)
latesofi
Modiktaattori / MunQ

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 3 211



Profiili
Tagin käyttö liigapeleissä
« : 10.04.13 - klo:21:21 »

Viime sunnuntaina käydyssä Kalja-Fizz -matsissa nähtiin 2 kpl pelaajien tagin puuttumisesta johtuvaa bannia. Keskustelu asiasta ajautui hieman väärille urille. Sen sijaan, että keskustellaan tästä yksittäistapauksesta, pitäisi keskustella siitä, mikä sen aiheutti ja mitä tälle aiheuttajalle pitäisi tehdä.

Liigasäännöt sanovat tagin käytöstä seuraavaa

Selkeyden vuoksi pelaajien tulee käyttää lentueen ilmoitettua tagia liigapeleissä.

Pelivalvoja voi poistaa pelaajia huoneesta virheellisen tagin vuoksi huomautuksen jälkeen. Valvojan ei kuitenkaan ole pakko reagoida tagivirheisiin, vaan hän päättää linjansa itse.


Sääntökohta lisättiin alunperin, jotta sääntöihin saataisiin maininta tagin käytöstä, jota liigassa on aina ollut tapana käyttää. Ja koska se lisättiin sääntöihin, haluttiin pelin valvojalle antaa myös mahdollisuus siihen puuttumiseen. Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä siitä tunnetun polkupyöräkypärän käyttöpakkolain kaltainen sääntö, josta valvoja voisi ainoastaan huomauttaa.

Ilmoitettujen tagien käyttämisessä liigapeleissä on useita hyviä puolia:
- Pelien seuraaminen on helpompaa, kun tageista näkee, heti kumpi tiimi on kummalla puolella. Tämä koskee niin pelin valvojaa, katsojia kuin myös niitä, jotka mahdollisesti katsovat peliä videolta vuosien päästä. Kaikki eivät muista pelaajien nimistä, missä klaanissa he pelaavat. Tämä koskee etenkin uusia liigapelaajia.
- Pelin valvoja näkee tagien avulla helpommin, jos joku menee vahingossa väärälle puolelle ja voi poistaa tämän nopeasti
- Estetään asiattomien tagien käyttö

Tagisäännön haittapuolena taasen on se, että se antaa pelivalvojalle mahdollisuuden puuttua pelin kulkuun ratkaisevalla tavalla. Tagisäännön ero muihin sääntökohtiin (kuten kykkimis -ja aulahyppelysääntöihin) on, että sen rikkominen ei anna etua rikkovalle tiimille, mutta jos valvoja huomauttaa ja poistaa sen vuoksi pelistä, sillä voi olla ratkaiseva merkitys pelin lopputulokseen.

Paras tilannehan on se, ettei valvoja tee peleissä muuta kuin ottaa pisteet ylös eristä ja hoiitelee restartit tarvittaessa ja tähän tulisi myös pyrkiä. Liiga ei halua valvojien roolin korostumista pelituloksissa, vaan pyrimme siihen, että pelit ratkaistaan pelaamalla.

Näistä lähtökohdista kysymyksiä:
Välitätkö henkilökohtaisesti siitä, millaisia tageja liigapeleissä käytetään vai käytetäänkö ollenkaan ja mitä tagisäännön suhteen pitäisi tehdä? Pitäisikö se poistaa kokonaan ja tehdä tagin käytöstä vapaaehtoista liigapeleissä. Tällöin poistuisi myös tarve ilmoittaa klaanin tagi kaudelle ilmoittautuessa. Vai pitäisikö valvojalta poistaa mahdollisuus kickata ja bannata sääntöä rikkovia pelaajia ja jättää taginkäyttö klaanien ja klaanijohtajien kontrolloitavaksi ja jättää valvojalle ainoastaan huomautusmahdollisuus? Vai pitäisikö sääntökohta säilyttää nykyisellään, mutta tehdä tarkempi ohjeistus pelivalvojille, miten tagivirheisiin tulee puuttua, jos niin haluaa tehdä?
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo:21:27 kirjoittanut latesofi » tallennettu

Kooste kaikista turnauksistani

Tykisti, MunQ -klaanin jäsen,  liiga-admin, sekä Vuoden rantaleijona 2012!

Nopeimmin saat yhteyttä foorumin y-viestillä.
kellonaika
Kaljamahat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 936



Profiili
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #1 : 10.04.13 - klo:21:36 »

Pitäisikö valvojalta poistaa mahdollisuus kickata ja bannata sääntöä rikkovia pelaajia ja jättää taginkäyttö klaanien ja klaanijohtajien kontrolloitavaksi ja jättää valvojalle ainoastaan huomautusmahdollisuus?

Ehdottomasti, pallosalamalta nyt erityisesti Hymyilee leveästi
tallennettu

The King of Kaljamahat
JP
Rhöh

Poissa Poissa

Viestejä: 190


Profiili
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #2 : 10.04.13 - klo:21:37 »

Tagit kuuluu liigapeleihin ja imo niiden pakollinen käyttäminen on ihan oikein. Ja rangaistuksena kickaaminen ja/tai pistemenetykset(asianmukaisten varoitusten jälkeen) ovat aivan oikein..
tallennettu
CONST
F.L

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 974



Profiili
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #3 : 10.04.13 - klo:21:58 »

Mun mielestä tämä koko keskustelu aiheesta on vähän tyhmää. Jokainen jengi on vastuussa siitä, että sen pelaajat käyttävät oikeaa tagia - jos et noudata sääntöä niin sinua voidaan rangaista.

Tagit kuuluvat peliin ja mun mielestä liigaa tulee kunnioittaa sen verran, että pelatessa pidetään oikea tagi. Mikäli tagi on väärä, tulee valvojan huomauttaa asiasta. Mikäli pelaaja osoittaa täydellistä väliinpitämättömyyttä, idioottimaisuutta tai muuten vain erittäin ylimielistä käytöstä, voidaan hänet heittää minuutin tai kahden jäähylle huoneesta. Siinäpähän sitten kärsii. Asiasta on ainakin varoitettu.
tallennettu

Vuoden herrasmiespelaaja (2012), kiitos äänestäneille!
Lainaus käyttäjältä: Tengsinges
Ja sit kun se on niin ilonen nii kukaan ei jaksa mököttää sille yhtää...
Legend JJL
Vieras
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #4 : 10.04.13 - klo:22:03 »

Mielestäni tagin käyttö pitäisi olla pakollista. Laten mainitsemat tagien hyvät puolet tekevät mielestäni liigaottelut mahdollisiksi. Nimimerkkien vaihtelu on nykyään niin vilkasta, että on kohtuutonta odottaa valvoja muistavan kaikkia. Ilman tagia pelaaminen tai random-tagit aiheuttaisivat vain kaaoksen peleihin, kun kaikki aloittelijat ovat millä puolilla sattuu, eikä tiimin johtaja pidä väliä asiasta.

Valitettavasti se on niin, että kun toiminta laajenee, niin tarvitaan enemmän ja parempia työntekijöitä. Paremman valvojan illuusio saadaan aikaan tarkoilla toimintaohjeilla.

Tageista murehteminen saisi edelleen olla valvojan oman harkinnan alla. Toimintaohje pitäisi olla jotakuinkin tällainen: huomautus -> kick -> x min bannit -> loppuottelu banneissa. Tällöin ne sääntöjen rikkomisesta aiheutuneet bannit eivät tule kellekään yllätyksenä.

Minusta 2 min bannit olisivat ihan ok sanktioksi nro. 3. 1 min on kuitenkin käytännössä sama kuin kick ja 3 min on liikaa.

Tästä tuli vähän tällanen kootut selitykset III, mutta kai pointtini tuli selväksi?
tallennettu
latesofi
Modiktaattori / MunQ

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 3 211



Profiili
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #5 : 11.04.13 - klo:17:26 »

Saanko vastata näin?

Ehdottomasti, pallosalamalta nyt erityisesti Hymyilee leveästi

Itse en ollut katsomassa tapahtunutta, joten en tiedä, miten tilanne pääsi kärjistymään tuohon tilanteeseen asti. Mutta kertoisitko, mitä pelivalvojan olisi pitänyt tehdä toisin saadakseen Kaljojen pelaajat käyttämään tagia? Se nimittäin ei ole pallosalaman syytä, että nykyisissä liigasäännöissä vaaditaan pelaajia käyttämään tagia ja annetaan pelivalvojalle mahdollisuus reagoida siihen, jos tagit ovat virheellisiä.

Peräänkuuluttaisin nyt hieman kunnioitusta ja arvostusta pelivalvojia kohtaan, sillä ilman heidän aktiivisuuttaan ja arvokasta panostaan liiga ei nykymuodossaan voisi toimia. Toki myös pelivalvojilta edellytetään vastavuoroisesti pelisilmää siihen, etteivät ota pelin ratkaisijan roolia valvoessaan, että sääntöjä noudatetaan kirjaimellisesti.
tallennettu

Kooste kaikista turnauksistani

Tykisti, MunQ -klaanin jäsen,  liiga-admin, sekä Vuoden rantaleijona 2012!

Nopeimmin saat yhteyttä foorumin y-viestillä.
kellonaika
Kaljamahat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 936



Profiili
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #6 : 12.04.13 - klo:17:29 »

Mitä pelivalvojan olisi pitänyt tehdä toisin saadakseen Kaljojen pelaajat käyttämään tagia?

Noh, jos eri valvoja olisi valvonut, niin asia olisi hoidettu heti. Pallon tapauksessa hänen olisi pitänyt pyytää kauniisti polvillaan anoen. Hymyilee
tallennettu

The King of Kaljamahat
!HHH!
ALKO

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 152



Profiili
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #7 : 12.04.13 - klo:21:08 »

Eipä kai sillä valvojal mitää merkityst pitäis olla....
tallennettu
Minimaalinen
Vieras
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #8 : 12.04.13 - klo:22:31 »

Nään tän kaljojen osalta aika säälittävä ruikutuksena, miksi vastustaa valvojan auktoriteettia kun voisi kiltisti totella, eikä sitten jälkeenpäin valittaa, eskari meininkiä sanon minä Hymyilee leveästi Aivan oikein pallo teki kun bannas kun sääntöjä rikottiin
tallennettu
abisnail
Kaljamahat

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 180



Profiili
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #9 : 12.04.13 - klo:22:33 »

Nään tän kaljojen osalta aika säälittävä ruikutuksena, miksi vastustaa valvojan auktoriteettia kun voisi kiltisti totella, eikä sitten jälkeenpäin valittaa, eskari meininkiä sanon minä Hymyilee leveästi Aivan oikein pallo teki kun bannas kun sääntöjä rikottiin
Jos sulla ei oo harmainta aavistusta siitä mitä on tapahtunut niin älä ota kantaa..
tallennettu

yu aksu
Jäsen

Poissa Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 669


Some :3


Profiili WWW
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #10 : 12.04.13 - klo:22:41 »

Jos sulla ei oo harmainta aavistusta siitä mitä on tapahtunut niin älä ota kantaa..
+1 abi snail olen samoilla linjoilla. Aiheeseen varoituksista otetaan opiksi eikä itte sooloilla mistään tagista, bannaus tullee. Olen ollut paikalla tapahtumanaikana, nii mua ei voi syyttää mistään!
tallennettu
lodureu
Vieras
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #11 : 13.04.13 - klo:00:10 »

(Disclaimer: pienellä kirjoitettu osuus viestistä sisältää pieniä osia, jotka voi juuttua hengitysteihin ja aiheuttaa pahan mielen jos pahaa mieltä väkisin haluaa hakea. Lukeminen omalla vastuulla.

Toivoin et voisin sivuuttaa tän aiheen, mut en voi vaan katsoa vierestä kuinka syitä ja syyllisiä haetaan ihan vääristä paikoista. Mä niiiiiin ennustin että tästä tulee vielä joskus jotain hässäkkää, tämänkaltaiset aukot vaan odottaa tilaisuuttaan päästä aiheuttamaan turhia häiriötilanteita.

Tästä taginkäytöstä oli jokunen kuukausi sitten juttua, oliko pelivalvoja- vai liiga"valtuusto"alueella. Peräänkuulutin silloin, että yhteinen linja pitäisi saada, ettei annettaisi näin pienen asian aiheuttaa turhaa häiriötä pelin kulkuun. Tagilla kun nyt ei pelillisesti ole yhtään mitään merkitystä, ja - omasta mielestäni - niin mitätön asia ettei säännöissä kuuluisi edes pykälää aiheesta olla. Entisenä pelivalvojana olisin siitä huolimatta toki hyväksynyt minkä hyvänsä yhteisen linjan joka siitä olisi päätetty.

En syytä tilanteesta todellakaan vihreäjaakko23:a enkä abisnailia. Enkä suoranaisesti pallosalamaakaan, vaikka jatkuva peliä häiritsevä jankkaus olikin mielestäni täysin tarpeetonta. En tiedä mikä on Kalja-klaanilaisten "suhde" pallosalamaan - sekä toisinpäin, mutta jotenkin tuli kieltämättä sellainen tunne, että taustalla oli jotain henkilökohtaisia patoutumia. Syy tilanteen kulkuun johtui kuitenkin yksinomaan siitä, ettei tähän ympäripyöreään "sääntökohtaan" oltu ilmoitettu mitään suoraa linjaa, ainoastaan; "Valvojan ei kuitenkaan ole pakko reagoida tagivirheisiin, vaan hän päättää linjansa itse." Lisäksi minusta "huoneesta poistaminen" on esitetty hyvin epäselkeästi - itse käsitän tuon kickinä, en bannina.

Tällaisten tilanteiden annetaan tapahtua, jättämällä yhden henkilön harkintakyvyn varaan se, miten tilanteessa toimii. Heitänkin ilmoille kysymyksen, että onko jonkun mielestä todella oikeutettua häiritä peliä broadcastein parikymmentä minuuttia, ja kickiä & bannia - vain siksi, että pelaaja kieltäytyy tottelemasta mielivaltaista simputusta koskien asiaa, joka ei itse pelin kulkuun vaikuta mitenkään?

Mitä olen jutellut Fizziläistenkin kanssa, tilanne ei heidänkään kannalta ollut kovin mielekäs. Katsomossakin pyydettiin heidänkin toimesta, että annettaisiin asian olla. Huomioonotettavaa on myös se, ettei tilanteessa kärsi vain ne jotka mahdollisesti poistetaan huoneesta, vaan myös toinen joukkue. Kukaan ei halua katsoa simputusta vihreänä tekstinä minuuttikausia, eikä luultavasti pelata ylivoimaisenakaan. Koen, että tämän pelleilyn vuoksi kaikki vain kärsivät.

Otetaan esimerkkitilanne. Pelaaja tulee kesken erän sisään. Tilanne on tiukka. Pitääkö siinäkin alkaa säheltämään tagin kanssa? Pieni asia, mutta voi aiheuttaa helposti keskittymiskyvyn herpaantumisen. Ja jos yksinkertaisesta ja melko mitättömästä asiasta ei haluta tehdä monimutkaista sääntöhelvettiä, myös tässä tilanteessa pitäisi riivata pelaajaa tagittomuudesta. Olen kuullut myös pelaajista, joilla konsoli ei toimi...

Esimerkkitilanteeni ei liity suoraan tapaukseen Kalja-Fizz, mutta kyse lieneekin nyt tagin käytöstä yleisesti, keskustelun synnyttyä tästä aiheesta tuon tapauksen jälkeen.)


Itse aloituspostauksen kysymyksiin:

"Välitätkö henkilökohtaisesti siitä, millaisia tageja liigapeleissä käytetään vai käytetäänkö ollenkaan ja mitä tagisäännön suhteen pitäisi tehdä?"
V: En välitä. Tagisääntöä tulisi tarkentaa, tai poistaa kokonaan. Itse käytän klaanini tagia pääasiallisesti, mutta mielestäni tagi ei ole niin tärkeä, että klaaninsa tagin käyttämättäjättämisestä pitäisi sanktioita jakaa.

"Pitäisikö se poistaa kokonaan ja tehdä tagin käytöstä vapaaehtoista liigapeleissä. Tällöin poistuisi myös tarve ilmoittaa klaanin tagi kaudelle ilmoittautuessa."
V: Esitin mielipiteeni ensimmäisessä kysymyksessä. En tosin näe, miten tämä poistaisi tagin hyvät puolet - useimmat kuitenkin käyttävät klaaninsa tagia ihan vapaaehtoisesti.

"Vai pitäisikö valvojalta poistaa mahdollisuus kickata ja bannata sääntöä rikkovia pelaajia ja jättää taginkäyttö klaanien ja klaanijohtajien kontrolloitavaksi ja jättää valvojalle ainoastaan huomautusmahdollisuus?"
V: Mielestäni kyllä. Asia on niin mitätön, ettei sen tulisi johtaa huoneesta poistamiseen ja turhaan nipotukseen.

Vai pitäisikö sääntökohta säilyttää nykyisellään, mutta tehdä tarkempi ohjeistus pelivalvojille, miten tagivirheisiin tulee puuttua, jos niin haluaa tehdä?
V: Yhteinen linja. Tehtiin sääntökohdalle mitä vain. Eikä mitään ympäripyöreätä vemppaamista.

Parhaaksi näkisin ehkä vaihtoehdon: tagista voi huomauttaa, mutta jatkotoimenpiteisiin ei asian tiimoilta tule ryhtyä. Musta on vähän singolla kärpäsenampumista jakaa sanktioita jostain tagista. It's all fun and games, vaikka tää tuntuukin karkaavan käsistä ihan liian totiseksi välillä. Hymyilee

- Gruu "ongelmalapsi" "silmiin sattuu" "väärä mielipide" som -

Ugh. Olen puhunut. Virhe. Paha virhe.
« Viimeksi muokattu: 13.04.13 - klo:00:12 kirjoittanut lodureu » tallennettu
Minimaalinen
Vieras
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #12 : 13.04.13 - klo:16:02 »

+1 abi snail olen samoilla linjoilla. Aiheeseen varoituksista otetaan opiksi eikä itte sooloilla mistään tagista, bannaus tullee. Olen ollut paikalla tapahtumanaikana, nii mua ei voi syyttää mistään!

Älä jaksa nuolla, olin paikalla ja oon kuullu molemmilta osapuolilta mitä muka tapahtu ja uskon kyllä siten, ett' pallo teki oikein
tallennettu
Ilari_Melart
Vieras
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #13 : 13.04.13 - klo:16:08 »

Jostain tagista näin iso juttu Järkyttynyt
tallennettu
Apple
Munkkiliigan admin

Poissa Poissa

Viestejä: 546



Profiili
Vs: Tagin käyttö liigapeleissä
« Vastaus #14 : 13.04.13 - klo:17:07 »

Jostain tagista näin iso juttu Järkyttynyt

Valitettavasti tästä nyt saatiin käsiteltäväksi tapaus, joka aiheutti vähän jokaiselle osapuolelle mielipahaa. Olen oman mielipiteeni ilmaissut adminpuolella ja valtuustossa hyvinkin pitkän kaavan mukaisesti. Olen sitä mieltä, etä pelissä valvoja jätti käyttämättä pelisilmää ja aiheutti toiminnallaan suuremmat seuraukset kuin toimimatta jättämällä. Tagin käyttäminen on ihan asiallista ja selkeyttävää, mutta mikäli näin ei toimi, onko kolmen minuutin bannaus sopiva rangaistus siitä? Mielestäni ei, vaan rangaistus on täysin ylimitoitettu.

Tähän ei kuitenkaan saada ratkaisua muuta kuin tekemällä jonkinnäköinen äänestys, joka asian ratkaisee. Kolikolla on molemmat puolensa.
tallennettu

 Munkkiliigan admin
 Elppa
Sivuja: [1] 2 3 Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
Mercury design by Bloc
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
 
© MunQ 2005-2024