Tahtoisiko TyQ siirtää vaikkapa viikolla eteenpäin tuota matsia? Osataan jo nyt sanoa, ettei välttämättä saada kuin kolme paikalle.
Jospa jätettäisiin vain nämä puuhasteluottelut pelaamatta?
Lähtökohtaisesti munkkiliigassa ei ole muuta tavoiteltavaa kuin mestaruus. Kaikesta muusta pelaaminen on puuhastelua.
Liigan johdolla on joku ihmeen pakkomielle kuvitella jotain muuta. Seurauksena on se, että kauden lopussa pelataan näitä pelejä, joita kukaan kentälle joutuvista pelaajista ei oikeasti halua pelata. Olin katselemassa peliä viime sunnuntaina. Se oli sijoitusottelu, johon saapui hirveän säädön jälkeen, paikalle pelaavien joukkueiden kolmestatoista pelaajasta kuusi. Pian ottelun alettua pelaajat saavuttivat liikuttavan yhteisymmärryksen siitä, että pelaaminen nyt kiinnostaa kuin kilo paskaa. Myös jokainen lentosuoritus näytti siltä. Pitääkö munkkiligan todellakin olla tämmöistä, että vituttaa katsella ja harmittaa tulla pelaamaan?
Missään oikeassa urheilulajissakaan ei pelata tällaisia jämäotteluita. Jääkiekon-, jalkapallon-, tai vaikka koripallon- ammattilaissarjoissa päättäjillä ei ole priooriteeteissa saada pelaajille aina "jokapäivälle jotain kivaa". Aikataulut ovat hyvinkin hajanaisia. Maksavat asiakkaat eivät maksa täyteotteluista, eivätkä pelaajat halua pelata niitä. Mikäli tarvitaan pelituntumaa, niin silloin on joukkueiden keskenään sopimia harjoitusotteluita.
TyQ saavutti tässä kaudessa tavoitteensa. Tuli pudotuspelipaikka monimuotoisten vaiheiden jälkeen. Pudotuspeleissä taas tuli turpiin selvästi paremmalta ja valmiimmalta joukkueelta, jota vastaan ei olisi ollut mitään saumaa kummallakaan pudotuspeleistä ulos jääneellä joukkueilla. Se, onko lopullinen sijoitus viides vai kuudes, on yksi vitun hailee. Se playoff-paikka oli jokatapauksessa se mikä tästä kaudesta jäi käteen.
Mikä FL:n panos on otteluun? FL on kolminkertainen mestari ja tämän kauden suurimpia mestarisuosikkeja. Tekeekö B-finaalin voitto FL:stä paremman joukkueen? Onko "Kolminkertainen mestari ja nykyinen vitossijan hallitsija!" jotenkin iskevämpi slogan kuin "Kolminkertainen mestari!"? Mikäli joku tuntee saavansa jostain vitossijasta ylpeyttä ja kunniaa enemmän, kuin mestaruudesta, niin minä en halua kieltää häneltä sitä.
Minä en ymmärrä minkä takia tämä ottelu pitäisi pelata. Kaksi hävinnyttä joukkuetta kilpailee siitä, kumpi nauttii häviöstään enemmän. Omat eivät tunnu haluavan peliä, vastustaja ei tunnu haluavan peliä. Minua ei kiinnosta pätkääkään, enkä pelaa jos ei ole aivan pakko. Mieluummin otan Sunnuntaina vaikka revanssin Nokkaa vastaan. On kuultu yllättävän paljon nurinaa siitä, että "heikompi joukkue pääsi jatkoon". Nyt olisi aika näyttää, että ei se jatkoonpäässyt ollut aivan "heikko", vaikka keskinäinen ottelu ei mennytkään aivan putkeen!