Sori, että vastaminen kesti, olin kotona hieman ennen kahdeksaa ja oli hieman häslinkiä, sekä suomi-espanja -otteluakin.
Miksi naiset käyttävät liikaa meikkijuttui.. Mun mielest näyttävät hyviltä muutenkin ilman meikkei.
Siis.... se johtuu kauneusihanteista. Laitoin Teampseakissa satunnaisen otoksen meikatuista naisten kasvoista. Luonnollisen meikin tehneet (SIIS ne oli meikattuja!) saivat kommentiksi, että ovat vanhoja, kun eivät meikkaa lainkaan tai tarpeeksi, tai että he voisivat laittaa enemmän meikkiä.
Omasta mielestäni liian moni ihminen meikkaa kyllä liikaa, mutta jos minun mielestä sopiva meikkimäärä on miehistä hieman liian vähän... Eli mitä voimme tästä päätellä?
Eli harva mies osaa sanoa edes ns. naturaalin meikkauksen jälkeen, onko ihminen meikattu (poikkeuksena tosin ne barbienukkeja matkivat meikkaajat ja muut vastaavat, joiden meikin nämä miehet huomasivat), tai että onko sillä liikaa meikkiä.
Eli jonkun verran on meikattava, jos haluaa miellyttää toisten silmää. (Tode saatat olla vähemmistössä mielipiteesi kanssa, mutta voin minä sinullekkin antaa esimerkkikuvia.) Se antaa huollitellun kuvan ja harvemmin meikki satuttaa tai aiheuttaa suuria ongelmia kauneusihannetta toteuttaessaan. Toki ei ole pakko meikata, ja jos ei tahdo, ei saa meikata. Kuitenkin luonnollinen huoliteltu meikki antaa vaikutelmana, että pitää itsestä yleisesti huolta ja sehän nykypäivänä on ehdottomasti se, mitä pitää tehdä. Ei vain naisten (vaikka heidän pitää tehdä se enemmän) vaan myös miesten (kasvojen hoito jne).
Yleisnyrkkisääntönähän on naisten meikissä se, että jos korostaa silmiä, huulten pitäisi olla hyvin neutraalit, tai meikittä. Jos taas korostaa punaisia täyteläisiä huulia, silmämeikin pitäisi olla hyvin pelkisetty (ripsiväri + kulmakynä). Kuitenkaan ei kaikki naiset toteuta tätä meikkausperiaatetta. Kuitenkin liika on liikaa jopa miesten silmissä.
Eli lyhyesti:
- Nyky-yhteiskunnassa pitää meikata hieman, jos haluaa antaa hyvän yleivaikutelman. Rohkea ei meikkaa, mutta hänen on myös huomioitava se, että se saattaa vaikuttaa siihen, saako työpaikan tai miten muut ihmiset häneen suhtautuvat.
- Liika meikki on kuitenkin liikaa. Pitäisi siis korostaa joko silmiä tai huulia, ei kumpaakin. Mutta kun kysyin, että kumpi on pahempi, ei lainkaan meikkiä, tai liikaa meikkiä, ei osattu vastata.
Eli Tode, yhteiskunta, tavalliset ihmiset asettaa toiveet, miten meikataan ja kuinka paljon ja kevyt silmämeikki ei ole välttämättä tarpeeksi.
Se, miksi naiset meikkavat, johtuu siitä, että heillä on heikompi itsetunto ja haluavat miellyttää muita, sekä omaa silmää.
Itsekkin siis meikkaan, talvella ja kesäisin kevyemmin, koska äärityypin sääolot vaikeuttavat ihonhoitoa, jolloin kuivattavat meikit eivät tule koko kasvon alueelta kysymykseen kuin vain juhlatilaisuuksissa, mutta muulloin vähän enemmän. Olen jäävi puhumaan omasta itsetunnostani, mutta kuitenkin haluan viestittää kevyellä arkimeikilläni sen, että huolehdin itsestäni. Tämä samahan on uutta miehille, mutta kaupungeissa asuvat miehet ovat varmasti nykyään varsin valveutuneita hoitamaan itselleen kukoistavan ihon.
En tiedä, vastasinko kysymykseesi, mutta ehkä tämä hieman valoitti naisten meikkauksen saloja. Vai pitääkö minun yrittää selvemmin vastata? (Yritän vastata, mikäli toivot niin.)
Äläs nyt vedä liian nopeasti johtopäätöksiä vastaamattomuudesta. Aihe oli kuitenkin vaikea.