Aivan ensiksi suuret kiitokset asiallisesta palautteesta, aina mukava lukea sellaista, sillä se osoittaa, että sillä oikeasti on väliä, millaista systeemiä turnauksessa käytetään, eikä ole aivan sama miten kaaviot laaditaan. Itse laitan siihen suhteellisen paljon aikaa, ja kaipaan usein myös muiden mielipiteitä aiheesta sekä etu- että jälkikäteen. Kaikkien kannalta olisi toki parempi saada palaute aina etukäteen, jotta negatiiviselta palautteelta vältyttäisiin, mutta kaikkia asioita on vaikea ennustaa, etenkin pelaajien tuntemuksien osalta.
Oli kieltämättä hieman huono ratkaisu, että puolivälieristä pääsee aina 4 jatkoon riippumatta sen koosta. Se teki niiden pelaamisesta hieman turhaa. Siitä kiinni pitäminen oli kuitenkin järjestämisen kannalta helpompaa, koska en ollut valmiiksi suunnitellut kaavioita tällaista vaihtoehtoa silmälläpitäen. Eli toisin sanoen tämä olisi pitänyt ennakoida etukäteen.
Suurin syy siihen, miksi pelataan 2 alkueräkierrosta yhden sijasta on se, että tasatilanteiden mahdollisuus olisi paljon suurempi yhdellä kierroksella (jos siis käytettäisiin samaa pisteisiin perustuvaa ratkaisumallia suoran pudotuspelin sijasta alusta asti). Itse myös haluan tarjota tässä turnauksessa kaikille osallistujille 3-4 kappaletta pelejä, koska yhden pelin vuoksi jotkut voisivat kokea turhauttavaksi saapua paikalle. Ehkä vähän huono perustelu, kun monissa muissa turnauksissa olen suoraa pudotuspeliä käyttänyt, mutta tämähän on eri asia!
) Poistin kuitenkin alemmat välierät käytöstä ja C-finaali ja Jumbofinaali pelataan suoraan heti alkupelien jälkeen, koska tämä turnausmalli sen helposti mahdollisti.
Peleissä on sama määrä pisteitä jaossa yhtä pelaajaa kohti, oli pelaajamäärä mikä tahansa. Selviytymispiste huomioonottaen tosin sitä vähemmän, mitä
isompi peli on. Mielestäni tämä kumoaa sen pointin, että kokonaisuudessaan on tarjolla enemmän pisteitä isommissa peleissä. Pelien väliset kokoerot ovat joka tapauksessa vain 1 pelaajan luokkaa, joten en näkisi oikeudenmukaiseksi antaa kompensaatiota kumpaankaan suuntaan. Sillä ei ole mielestäni merkitystä, tuleeko heittopussi isompaan vai pienempään peliin, sillä siinä olevilla pelaajilla on joka tapauksessa helpompaa.
Kyllä, epätietoisuus muiden pelien tilanteesta vähentää taktikoinnin mahdollisuuksia. Itse en näe tätä haittana silti. Karu fakta on, että jos pelaat riittävän hyvin, pääset 16 joukkoon, jos et niin sitten et.
..
Hienoa, että myös itse tajusit tämän! Mun piti selittää se monimutkaisemmin vain.
Mutta siis tervetuloa minunkin puolestani
Tykistiturnaus IV:een ensi sunnuntaina 18:00 alkaen! Jätin avauksen tälle foorumille tällä kertaa tekemättä, koska osallistujia on tätä kautta tullut viime aikoina aika pieniä määriä. Mutta ilmoittautuminen onnistuu toki vaikka tässä avauksessa jos se tuntuu luontevimmalta vaihtoehdolta.