Noniin, nyt on sopivasti heräilty horroksesta joten paluu aiheeseen varmaan olisi ihan hyvä nyt. Tästä saattaa olla pitkähkö viesti tulossa että jos et jaksa lukee kokonaan, älä ees vaivaannu.
Banneja ja niiden syitä voi tarkastella usealta kannalta.
Jos näin raa'asti teoriassa mietitään, niin useimmilla banneilla
on olemassa syy, vaikka sitten se ns. "naamaraja", eli että jonkun henkilön läsnäoloa ei huoneen admin kaipaa.
Niin älyttömältä kuin tämä kuuostaakin niin teoriassa sekin oli syy antaa bannia - eli se ei ollut "ilman syytä" annettu banni.
Hyvin harvoin adminit teoriassa loppujen lopuksi antavat ilman mitään syytä banneja koska vaan voivat.
Entä sitten käytännössä?
Käytännön näkökulmasta tälläset "naamarajat" ovat aivan naurettavia, ilman
järkevää syytä annettuja banneja.
Itsekin muistan kerran saaneeni bannit sen vuoksi että olin liian hyvä pelaaja - huoneen admin ei pitänyt siitä että vein häntä jatkuvasti ja antoi minulle bannia. Sitten se alko viskomaan kaikkia muitakin ulos huoneesta.
Kuten pallo sanoi, joku kyrsiintynyt pelaaja voi alkaa adminvoimiaan käyttämään toista vastaan eri huoneessa.
Mihin tämä sitten johtaa? No niihin naamarajoihin tietenkin, ikuiseen bannikierteeseen tiettyyn pelihuoneeseen.
Kuitenkin, huoneen adminit voivat tehdä huoneissaan mitä haluavat, mutta jatkuva banniminen ilman
järkeenkäyviä syitä tuo vain huonon maineen ja pelaajat äänestävät jaloillaan - pian adminit huomaavatkin, että pelaajat huoneesta ovat kaikonneet muualle.
Mitä sitten nämä niin kovasti hehkuttamani järkeenkäyvät syyt ovat?
Tämä vaihtelee administa toiseen, jotkut bannaavat herkemmin yhestä syystä ja tiset toisesta, mutta listaan tähän nyt henk. koht. pohjalta omia syitäni mistä ite jakelen banneja:
*Omien tappaminen/oman kentän paskominen/miinustelu.
*Valkeittentekeminen. Bannaan myös tunnetut mällärit heti kun heidät näen, mikäli uskon että ko. pelaaja ei huoneeseen muuta tarkoitusta varten tulekaan.
*Klaanitagien raiskaaminen. Kyllä, olen näissä asioissa nirppanokka. Mutta en anna suoraan bannia tästä - ensin varoitan admintekstillä kerran tai pari - jos muutosta ei tapahdu, kickaan. Jos tämäkään ei muuta niin sitten pieni jäähy (5-10min). Mikäli tämäkään ei muuta asiaa niin sitten tulee jo isompi rapsu.
*Huoneen muiden pelaajien jatkuva provoaminen/haukkuminen/muu sanallinen idioottimaisuus. Kyllä, puutun tähänkin. Ei, en puutu tähän siksi että olen itse lyhytpinnainen. Useinkin kysyn tälläisen käytöksen uhreilta, että pitäisikö häiriköivä pelaaja poistaa huoneesta - mikäli he sanovat että kyllä niin sitten poistan.
En kuitenkaan heti jakele banneja jos joku sanoo että "se ja se tappaa omia!1" tjsp.
Varmistan ensin asian - riippuen pelaajan asemasta silmissäni joko viittaan ensimmäiselle ilmoitukselle kintaalla, tai sitten alan tarkkailemaan killfeediä varmistukaseni että onko ilmoitus aiheellinen - mikäli ilmoitettu pelaaja on puolellani, alan lentämään hänen lähellään ja seuraamaan liikkeitä - jos omientaposta ilmoitettu pelaaja sitten ampuu minut alas muussa kun todellisen taistelun tuoksinassa niin kyllä se kakkosnelonen lähtee.
Aika moni omientappaja on meinaan tähän ansaan langennut ja suosittelen muillekin huoneadmineille tätä kikkaa.
Tietenkin tämä ei sitten päde pelaajiin jotka tappaa omien seasta vain yhtä tiettyä.
Ja tietenkin se, että jos sattuu olemaan kaverini niin ei meinaa sitä että sormien läpi katson heidänkään sikailuaan - ihan yhtä hyvin annan banneja myös kavereille, tosin ehkä vähän lyhyempiä kun tuntemattomille.
Ugh, ehkä mä oon jo selostanut aivan tarpeeksi.