Rakkaat kanssapelaajat, liigalaiset!
Jos teidän tahtonne on se, että minun on yhdessä muodostettavan liigavaltuuston kanssa astuttava tällä kohtalokkaalla hetkellä täyttämään tarvittavia tehtäviä, niin tahdon ne tehtävät horjumatta täyttää voimieni mukaan. Kun heikoimpien hätä on niin hirveä, että liigatoveri siitä pelastuakseen ottaa yksityisesti yhteyttä valtuustolaiseen, ja kun hänessä reilun ja rehdin pelaamisen jano on niin valtava, että hän sen takia miettii jopa lentäjäuransa lopettamista, niin tällöin on minun, tulevan valtuustolaisen pyhä velvollisuus, missä toimessa vain tarvitaan, ponnistaa kaikki voimani heikompain vapautuksen auttamiseksi niin pitkälle kuin suinkin mahdollista. Mutta jos tahdotte, toverit, toisia miehiä liigavaltuustoon tehtäviä täyttämään, niin olkoon se teidän valintanne. Viimeinen valintanne.
Me olemme sankareita. Tiedätte siis, mikä on toimintaohjelmani. Se on Konstan ohjelma.
Uskon, että voin voittaa viholliseni nykyisessä vallankumoustaistelussa, olkootpa sitten vielä edessä olevat väittelytilaisuudet kuinka verisiä tahansa. Ja tällöin on joka tapauksessa paljon voitettu, niin nykyisten kuin tulevienkin sukupolvien hyväksi. Ei ainoastaan ole torjuttu synkkiä vaaroja, vaan myös vallattu liigan kohoamisen kannalta tärkeät perusehdot.
Mielestäni liigassa on nyt pyrittävä rohkein, harkituin ottein muuttamaan koko liigan arvostusta. Mätäpaiseet on nyt niin murrettava, etteivät ne enää myöhemminkään voi liigalaisten riesaksi päästä. Koko liiga on perustettava taatusti sen pelaajien etujen mukaiselle pohjalle. Vanhat ja hyödyttömät on ajettava alas käytännössä jo ennen kuin mitään kamalampaa pääsee tapahtumaan. Liigan tulevaisuuden johdosta on hävitettävä taantumuksellisuus. Liigasysteemiksi on valittava kaksi divisioonaa. Ja vieläkin syvemmältä on käytävä perinneseura-aatteeseen käsiksi. Uudet lentueet on rakennettava kestäviksi, ei vain lyhytikäisiksi valopilkahduksiksi. Nykyisten lentueiden oikeuteen lentää ei ole kajottava, mutta jos liigan yleinen etu sitä vaatii, väistyköön heidän oikeutensa lentää liigassa.
Tällä tavoin on päivä päivältä, viikko viikolta astuttava herkeämättä eteenpäin Konstan ohjelman tietä. Se voi tapahtua ainoastaan vallankumouksellisten säännösten kautta, joihin te minulle luvan annatte. Minä huolehdin teistä, kunhan annatte minun nousta valtaan.
Useat ovat astuneet julkeasti taantumuksellisen liigavaltuuston kaappauksen tielle. Nyt on Konsta vuorostaan käyttävä vallankumouksen oikeuttaan, liigan edistyksen palvelukseen.
Muut ehdokkaat tahtovat "lujaa järjestysvaltaa", tahtovat sitä rakentaakseen ympärilleen turvakehää. Nyt tulkoon tähän liigaan luja järjestysvalta, heikkojen pelastukseksi, vahvojen lentueiden rakentamiseksi sekä täydellisen liigaympäristön luomiseksi!
Tämä on minun kantani. Ainoastaan tekoni saattavat osoittaa, mitä aikaan saadaan. En ole enempää kuin tekään, en lähde vallankumoukseen leikin vuoksi, vaan syvästä vakaumuksesta, että ainoastaan siinä on Munkkiliigan pelastus, ja että sen eteen on uhrattava mitä ikinä vaaditaan.
Mutta sanokaamme samalla suoraan: teistä itsestänne, ystävät rakkaat, riippuu nyt kaikkein enimmän, kuinka isoja tuloksia aikaan saadaan. Ei mikään liigavaltuusto voi omin päin todellista olojen kumousta tehdä. Siihen kykenee vain kansa itse suurten järjestöjensä avulla.
Voimaa ja yksimielisyyttä nyt kysytään! Suuria uhrauksia ja uupumattomuutta! Niistä riippuu nyt liigan tulevaisuus.
Tapolan mustamakkarabaarissa, 10 päivänä elokuuta 2013.
CONST