...
Osittainen syy omien kohteiden veikkauksen kieltämiseen on juuri mainitsemasi ottelumanipulaation riski. Sitäkin suurempi seikka on "sisäpiiritieto", eli ottelukokoonpanon, peluutukseen, konevalintojen, motivaatioon yms tunteminen. Luonnollisesti mulla on monessa kohteessa hatarat tietopohjat olennaisista seikoista, mutta en anna tässä liikaa tasoitusta voidakseni pitää vedonlyönnin voitollisena. Jos sallin omien kohteiden veikkaamisen, etuni heikkenee oleellisesti ja kustannuksellani on aika helppo repiä voittoa.
Tähtisikermämme Jetal on just esimerkki joukkueesta, jonka kohdalla sisäpiiritieto näyttelee valtavaa merkitystä. Siinä missä sen "oikea" kerroin MunQia vastaan voi tietynlaisissa puitteissa olla 2.50, saattaa paras vaihtoehto toisenlaisessa tilanteessa olla 8.50. Mulla (ja samaten sulla) on melko hyvä käsitys siitä millaiset lähtökohtamme peliin ovat, jolloin osaamme varmaan jollain 5 prosenttiyksikön tarkkuudella antaa sopivimman arvon. Jutun ydin piilee kuitenkin siinä, ettei mun ole nykyisessä tilanteessa järkevää laittaa aina niitä kertoimia mitkä koen kuvastavan todellisuutta. Jos taas päästäisin sutkin veikkaamaan Jetalin pelejä, joutuisin turvautumaan realistisempiin kertoimiin ja etuni katoaisi myös siinä mielessä.
Tietty yks vaihtoehto on käyttää alempaa kerrointa omien kohteiden veikkaamiseen. Järkevä kerroin varsinaiselle kertoimelle voisi olla jotain 0.90-0.95?