Toinen on seikkailu- ja toimintakomediat. Muistan yhden ranskalaisen, joka oli yllättävän hyvä. Nimeä en vain muista.
Oliko elokuva ihan ranskankielinen, vaiko ranskalaisten tekemä? Luc Bessonin tekemä elokuva "Fifth Element- Puuttuva tekijä" on siis englanniksi näytelty kyllä, mutta rasnkalainen tieteiselokuva. Joka on todellakin hyvä toimintapätkä. Saatan käsittää väärin kyllä
Verrattuna jo mainittuun Eragon-filmatisointiin Potter-elokuvat painivat aivan eri sarjassa. Käsittääkseni Rowling itse valvoi melko tarkasti, ettei elokuviin pääse mitään kirjojen hengen tai tapahtumien vastaista ja tuloksena on aivan katsottavia tekeleitä.
Totta, en voi Eragonia kovinkaan paljoa kritisoida, koska kirjoja en ole lukenut ja elokuvastakin näin vain osan. Toki tuosta katsostusta osasta tajusin haluavani ihan oman lohikäärmeen!
Yleisestihän ihan järjestäen aina parjataan kirjafilmatisointeja. En ole kuullut kovinkaan monen ihmisen juurikaan kehunneen niitä onnistuneiksi. Toki myönnän, ettei kaikki ole alkuunkaan onnistuneita, mutta tiedän kyllä jonkun poikkeuksen.
Tuo aiemmin mainitsemani Tähtisumua tekee mielestäni oikeutta kirjalle, mutta siinäkin Neil Gaiman käsittääkseni oli mukana kuvauksissa jne, jolloin tulos ehkä on kirjalle uskollisempi. Hänen kirjoistaan tosin katselisin useammankin elokuvan muodossa. Olen kuullut, että "Neverwherestä" olisi tehty joko sarja tai elokuva, mutta enempää en asiasta tiedä (tietääkö joku muu teistä?). "Sandman" -sarjis voisi olla mielenkiintoinen elokuva, samoin henkilörikas kirja "Hyviä enteitä", sekä synkkä ja nuhjuinen "Unohdetut jumalat".
Mielestäni on vielä yksi ääripää, missä siis kirja on huonompi kuin elokuva. Kyseessä on Austenin "Järki ja tunteet". Kirjassa kierot ja pikkumaiset päähenkilöt eivät aiheuttaneet lainkaan sympatiaa hahmoja kohtaan, mutta elokuvassa taasen niistä kuitenkin pitää. Elokuvan/kirjan nimestä voi jo päätellä, että kyseessä ei ole toimintaa, vaan pukudraama.
Olen myös kuullut jonkun sanovan, että Piina olisi elokuvana parempi kuin kirjana, mutta itse en tiedä, kun olen nähnyt vain sen elokuvan. Lajinahan tuota tyylisuuntausta ei tule katsottua, mutta tuo elokuva oli mielenkiintoinen.
Ehkä varmaan kuuluisimpia kirja -elokuvasovituksia on "Taru sormustenherrasta". Mielestäni kirjat ja elokuvat olivat ihan hyviä, mutta eivät ehkä niin järisyttävän hyviä. Toki siis ilman tuota teosta, maailma olisi hurjan paljon köyhempi, mutta minuun ei uponnut ihan niin syvälle. Ehkä syynä on se, että ovat niin jättimäisiä spektaakkeleita, että se jyrää kaiken hienovaraisen.... (joo, nää on näitä mun perusteluita, joista olen saanut pidemmän aikaa kuulla, kun niissä ei ole mitään järjen hiventäkään.)