Miksi muuten teil on valvojista oikeen pulaa? Oon kuullu tällästä. Oon ollu koko kauden teidän käytettävissä, senku oisitte kysyny mut ei. Ilomielin oisin tullu valvomaan. Onko kyse siitä, ettei "kehtaa" pyytää valvomaan pelejä ja otetaan niitä valvojaan, ketä aulassa on. Vai eikö "vanhan koulukunnan" valvojista enään välitetä?
Noh, ei siin. Kun minua ei kerta oo tähänkään asti tarvittu niin eroon samantien sit valvojan pestistä. Kiitos kuitti ja näkemiin.
Voin myöntää, etten edes tiennyt sun olevan valmis valvomaan otteluita. Totesit nimittäin kuukausi sitten valvojaosiossa, ettet pysty valvomaan liigapelejä nettiongelman takia. Sitä taustaa vasten ihmetyttää vähän, että mitä tarkoitat tuolla, että olisit pystynyt valvomaan koko kauden aikana? Mutta ei tässä ole tosiaan muusta kiinni kuin siitä, että valvojien toivotaan olevan hieman oma-aloitteisia, eikä odottavan noin kauan että joku tulee kysymään tarvitaanko häntä, varsinkaan jos ovat itse todenneet etteivät kykene valvomaan.
Jos nyt mennään vähän valvomiseen muuten, niin musta karu fakta on se, että nykyisin valvojia on liian vähän ja osa kantaa liian raskasta taakkaa. Jo viime kauden loppupuoliskolla alkoi ilmetä ongelmia ja tällä kaudella ne ovat äityneet pahemmiksi, vaikka uusia valvojia onkin tullut. Erityiskiitokset super koiralle ja pallosalamalle, jotka ovat helpottaneet muitten urakkaa valtavasti.
Pariin otteeseen on vahvistuksista huolimatta oltu tilanteessa, että valvojaa ei ole oikeasti tahtonut löytyä mistään. Siitä huolimatta joka matsille on aina saatu joku ja yksikään ottelu ei ole jäänyt pelaamatta valvojan puuttumisen takia. Joissain tapauksissa ollaan saatettu joutua turvautumaan toisen joukkueen pelaajaan tai johonkin normaaliin liigalaiseen, mutta aina on keksitty jotain. Musta se on jo saavutus sinällään ja kertoo siitä, että ainakin jossain ollaan onnistuttu kun ihmisissä on palava halu pitää Munkkiliiga kasassa.
En oikeastaan usko, että kukaan lopulta toivoo pelejä jäävän pelaamatta valvomisen puuttumisen takia. Se ei ole kenenkään etu. Onkin ollut sydäntä lämmittävää nähdä, että jotkut ovat osanneet tarttua tuumasta toimeen kun on tarvittu pelastavaa enkeliä ja ottaneet homman haltuunsa, vaikkei se sinällään ole ollutkaan heidän tehtävänsä. Oma toiveeni olisikin juuri se, että jos oikeasti ilmenee tilanteita ettei ole ketään valvomassa niin yhä useampi normaalikin liigalainen viitsisi tarjota apuaan ja ottaa vaikkapa sen yhden pelin valvottavakseen. Jos miettii sitä, mitä Munkkiliiga on tarjonnut jokaviikkoisilla matseillaan jokaiselle, niin musta se on aika pieni hinta maksettavaksi siitä.